Betoncentrale Twenthe en Betoncentrale Diamant hebben twee bijzondere Volvo FM 460
10×4 TAG-XL-betonmixers in gebruik genomen. Het zijn de eerste Volvo FM-betonmixers
in de vloot van beide bedrijven. De keus viel op de Volvo FM vanwege het hoge
laadvermogen, de lage instap en het comfort voor de chauffeur. De trucks zijn geleverd
door de vestiging Hengelo van Volvo Trucks-dealer Nijwa.
Betoncentrale Twenthe en Betoncentrale Diamant leveren met de nieuwe trucks betonmortel
aan afnemers in Noordoost-Nederland. Het zijn voor beide bedrijven om meerdere redenen
bijzondere trucks, vertelt Fleet Manager Marc Zwiers van AGAR Holding, waar Betoncentrale
Twenthe en Betoncentrale Diamant onderdeel van zijn. “Het zijn voor deze bedrijven niet alleen
de eerste Volvo-trucks, maar ook de eerste trucks die af fabriek aan de achterzijde volledig
luchtgeveerd zijn. Betonmortel Centrale Koudekerk, dat sinds twee jaar ook onderdeel is van
AGAR Holding, was reeds bekend met Volvo FM-betonmixers en de ervaringen met luchtvering
zijn zeer positief. Voor het leveren van beton komen onze chauffeurs vaak op niet verharde,
oneffen of drassige ondergronden. In zulke situaties komt het goed uit dat je met de luchtvering
op de trekas tijdelijk iets meer asdruk kunt geven voor optimale stabiliteit en trekkracht.”
Maximaal laadvermogen, minimaal eigen gewicht
Ook op andere punten kwam de Volvo FM als beste naar voren, vertelt Zwiers. “Als Fleet
Manager zoek ik altijd naar trucks met een laag eigengewicht, een zo’n hoog mogelijk
laadvermogen en een gunstig Total Cost of Ownership. Op al deze punten scoort de Volvo FM
goed. Beide trucks zijn uitgerust met een TAG-XL asconfiguratie, waarbij de achterste as affabriek
widespread is gezet. Daardoor is het laadvermogen met twee ton vergroot en benutten
we het wettelijk toegestane maximale gewicht optimaal. De Volvo FM-betonmixers hebben af
fabriek een GVW van 49 ton en een netto laadvermogen van 31 ton. Daarmee zijn het de trucks
met de hoogste laadvermogens in onze vloot. Groot voordeel is dat deze optie af fabriek
leverbaar is, zodat je met maar een partij te maken hebt.”

Lees ook: Kijlstra neemt Scania vijfasser met Wide Spread Triple in gebruik
Rijcomfort en veiligheid voorop
De Volvo FM-betonmixers zijn voorzien van respectievelijk een 15-kuubs Schwing Stetter
betonmixer en een 16-kuubs betonmixer van Mulder Europe. “We kiezen voor grotere
mixertrommels omdat we mengsels met verschillende consistenties rijden, die soms erg
vloeibaar zijn.”
Wendbaarheid en rijcomfort waren ook belangrijke eisen. Om die reden is gekozen voor Volvo’s
FM met gestuurde naloopas en het elektronisch geregelde stuurbekrachtigingssysteem Volvo
Dynamic Steering. “Een betonmixer chauffeur stapt dagelijks veertig keer in en uit de cabine,
dus een ergonomische instap is erg belangrijk”, vertelt Zwiers. “De Volvo FM heeft een lage
instap zodat je makkelijk in- en uitstapt. Vanuit de dagcabine heb je perfect zicht en voor
maximale veiligheid hebben we gekozen voor uitgebreide veiligheidsopties en
dodehoekcamera’s. Onze chauffeurs vinden Volvo Dynamic Steering werkelijk waar fantastisch.
De truck stuurt zo licht, je kunt ‘em bijna met je pink besturen.”
‘Nijwa denkt met je mee’
De nieuwe trucks zijn geleverd door Nijwa Hengelo. Zwiers: “Over de samenwerking met Nijwa
zijn we zeer tevreden. Als AGAR Holding hebben we zestig betonmixers en ruim honderd
eenheden, waaronder diverse Volvo-trucks. Het servicelevel en de communicatie van Nijwa zijn
goed, ze staan voor ons klaar en ze maken waar wat ze zeggen.”
Jubileum
Betoncentrale Twenthe vierde onlangs het zeventigjarig bestaan. In 1955 richtte A.G.A. Reef
(AGAR) de eerste betoncentrale op in Hengelo (Ov.). In de jaren daarna volgden betoncentrales
in Enschede, Almelo, Doetinchem en Groenlo. Tegenwoordig is Betoncentrale Twenthe, evenals
Betoncentrale Diamant, onderdeel van AGAR Holding, dat bestaat uit tien betoncentrales en in
totaal elf werkmaatschappijen in Nederland die gespecialiseerd zijn in de productie en levering
van betonmortel, droge mortel, betonwaren, het verpompen van cement en het vervoer van zand
en grind, zowel per truck als per schip. Internationaal is AGAR actief via gelieerde bedrijven in
Duitsland en het Verenigd Koninkrijk.

