24 februari 2025 | 12:14

BMW test Iveco S-eWay waterstoftrucks

De BMW Group zet twee waterstof-elektrische vrachtwagens in als onderdeel van het Europese H2Haul-project. Dit initiatief is bedoeld om waterstofmobiliteit in het vrachtvervoer te bevorderen. De twee Iveco S-eWay Fuel Cell-trucks zullen rijden tussen Leipzig, Landsberg en Neurenberg, om de praktische toepasbaarheid van deze technologie te testen.

Voor een efficiënte inzet worden in Leipzig en Hormersdorf moderne waterstoftankstations gebouwd. Deze zorgen voor snelle tankbeurten met grote hoeveelheden waterstof, een cruciale factor voor continue inzet van brandstofceltrucks in de logistiek. BMW werkt in dit project samen met Iveco, DHL en TEAL Mobility.

Waterstoftrucks in seriegebruik

“In de wereldwijde logistiek is de juiste transportkeuze essentieel om toekomstgericht en efficiënt te opereren. Bij de BMW Group zetten we in op technologische diversiteit, wat ook in onze transportlogistiek terugkomt. Voor het eerst worden waterstoftrucks in seriegebruik ingezet voor de Duitse autoproductie. We werken al jaren met onze partners aan deze pilotvloot. Dit project is een belangrijke mijlpaal om ervaring op te doen en deze technologie verder te ontwikkelen,” aldus Michael Nikolaides, hoofd Productienetwerk en Logistiek bij BMW Group.

Onderdeel van een Europees testprogramma

Het H2Haul-project heeft als doel om waterstoftrucks met brandstofcelaandrijving onder realistische omstandigheden te testen en hun bijdrage aan de verduurzaming van zwaar transport te onderzoeken. Het project wordt gefinancierd door het Clean Hydrogen Partnership en omvat in totaal 16 vrachtwagens in diverse Europese landen. Twee daarvan zijn de Iveco S-eWay Fuel Cell-trucks die BMW Group Logistics in Duitsland inzet. De opgedane kennis draagt bij aan de verdere ontwikkeling en marktintroductie van deze technologie.

Iveco S-eWay

Dankzij korte tanktijden en een groter rijbereik kunnen waterstoftrucks een waardevolle aanvulling zijn op elektrische trucks voor langeafstandsvervoer. Bovendien kunnen ze flexibel worden ingezet zonder dat er een uitgebreid laadnetwerk nodig is.

BMW’s strategie voor emissievrije logistiek

De inzet van waterstoftrucks in het H2Haul-project sluit aan bij BMW’s bredere strategie om CO2-uitstoot in de logistiek te verminderen. Een speciaal team werkt aan oplossingen om transport wereldwijd te verduurzamen, of dat nu via weg, spoor of schip gebeurt. BMW analyseert verschillende aandrijftechnologieën en test deze in pilotprojecten, waarna emissiegegevens worden verzameld voor verdere optimalisatie.

Waterstofverbrandingsmotoren in de HyCET-test

Naast H2Haul is BMW ook betrokken bij het HyCET-project, waarin vrachtwagens met waterstofverbrandingsmotoren worden getest. In dit project, dat mede gefinancierd wordt door het Duitse Ministerie voor Digitalisering en Transport, worden twee 40-tons trucks en één 18-tons truck in de BMW-logistiek ingezet. Hierbij werkt BMW samen met DHL, Volvo Trucks, Deutz, KEYOU en TotalEnergies.

Lees ook: K. Greving Transport zet nieuwe Iveco S-Way op de weg

Waterstofverbrandingsmotoren verbruiken meer waterstof dan brandstofcellen, maar lijken qua techniek sterk op conventionele dieselmotoren, waardoor ze goedkoper te produceren zijn. Omdat waterstofverbranding nauwelijks uitstoot veroorzaakt, worden deze trucks binnen de EU als emissievrij geclassificeerd. Zowel brandstofcel- als verbrandingsmotortrucks worden door BMW op dezelfde routes ingezet en maken gebruik van dezelfde tankstations. Door beide technieken te vergelijken, wil BMW bepalen welke technologie het best geschikt is voor verschillende toepassingen in de logistiek.

Waterstof in de BMW-fabriek in Leipzig

De BMW-fabriek in Leipzig loopt al jarenlang voorop in het gebruik van waterstof. In 2013 werd daar het eerste indoor-waterstoftankstation van Duitsland gebouwd voor heftrucks en transportkarren. Inmiddels telt de fabriek vijf tankstations en heeft BMW daar een van de grootste waterstofvloten in Europa, met ruim 200 industriële voertuigen op waterstof.

Ook in de autoproductie zelf speelt waterstof een rol. In de spuiterij van de Leipzig-fabriek worden branders gebruikt die zowel op aardgas als op waterstof kunnen draaien. Uiteindelijk is het doel om volledig over te schakelen op waterstof en zo de CO2-uitstoot verder te verlagen.

Eerste waterstofauto van BMW in 2028

Naast waterstoftrucks werkt BMW aan personenauto’s met brandstofceltechnologie. Na succesvolle tests met de BMW iX5 Hydrogen bereidt het merk zich voor op de serieproductie van waterstofmodellen in 2028. Dit waterstofmodel wordt een extra aandrijfvariant binnen het bestaande BMW-aanbod en zal naast batterij-elektrische voertuigen (BEV), plug-in hybrides (PHEV) en verbrandingsmotoren (ICE) worden aangeboden.

Fotojaarboek 2025
Evenementen agenda
29 maart 2025
Terberg 2025
02 mei 2025
T.S.K. 2025
04 mei 2025
Chauffeursdag De Peeltruckers
09 mei 2025
Truckers Weekend Boerschop 2025
14 mei 2025
ReinigingsDemoDagen 2025
17 mei 2025
Putte Lights on 2025
Zie volledige agenda