20 februari 2025 | 14:44

‘Zero-emissie’ truck van Scania en DHL heeft benzinemotor – geen grap

Dat de transportsector duurzamer moet worden, daar is iedereen het over eens. Maar in de transportsector gaat het om praktische oplossingen, niet om beleid dat alleen op papier klopt. Toch stuurt de Europese Unie de sector één kant op: batterij-elektrisch móét en zal de standaard worden, ongeacht de realiteit op de weg. Deze regelgeving leidt tot een creatief alternatief zoals deze vrachtwagen van Scania en DHL.

Toen we dit persbericht over de nieuwste ‘zero-emissie’ oplossing van Scania en DHL in onze mailbox kregen, moesten we even met onze ogen knipperen. Een batterij-elektrische truck met een ingebouwde benzinegenerator? Klinkt dat bekend? Dat zou zomaar kunnen, want Scania had al een hybride truck – totdat Brussel besloot dat die niet ‘groen genoeg’ was. En nu komen ze dus met een nieuwe ‘zero-emissie’ oplossing die een ouderwets benzinemotortje aan boord heeft.

Was dit een 1-aprilgrap, dan zouden we het geloven. Maar goed, we kijken inmiddels nergens meer van op en gaan er vooralsnog maar vanuit dat dit menens is.

Scania’s ‘nieuwe’ hybride truck

De Extended Range Electric Vehicle (EREV) van Scania en DHL moet het gat dichten tussen volledig elektrische trucks en de gebrekkige laadinfrastructuur. In de basis is het een batterij-elektrische truck, maar in plaats van een extra accupakket is er een brandstofgenerator aan boord. Deze kan tijdens het rijden inschakelen om de batterij op te laden wanneer dat nodig is. Dat betekent dat de truck op papier grotendeels elektrisch rijdt, maar in de praktijk nog steeds afhankelijk is van brandstof – al is dat later in de testfase misschien HVO.

Toch is dit concept weinig vernieuwend. Scania had al een hybride truck, maar die verdween van de markt toen bleek dat de EU ‘hybride’ niet als zero-emissie erkende. En nu komt er dus een andere hybride oplossing, maar dan onder een nieuwe naam en met een generator die door mag gaan voor ‘ondersteuning’. Slim, maar vooral slim bekeken vanuit de regelgeving.

Probleem blijft bestaan

Het probleem zit niet bij Scania of DHL – die passen zich simpelweg aan de omstandigheden aan. Het echte probleem is dat de EU alleen batterij-elektrisch als dé oplossing ziet en nauwelijks ruimte laat voor andere technologieën. Fabrikanten en transporteurs worden gedwongen om in een systeem te stappen waar de infrastructuur nog lang niet klaar voor is. Laadpunten schieten tekort, het elektriciteitsnet is overbelast en tijdens piekperiodes kunnen bedrijven onmogelijk voldoende stroom inkopen. Een pragmatische tussenoplossing zoals Scania deze had in de vorm van een hybride truck zou logisch zijn, maar die krijgt geen eerlijke kans omdat Brussel zich blindstaart op één route naar emissievrij transport.

De EREV is hier een perfect voorbeeld van. DHL en Scania mogen trots zijn op de 80% CO₂-reductie, maar zolang de brandstofgenerator nog nodig is, blijft het een oplossing voor een probleem dat gewoon blijft bestaan. Intussen betalen transporteurs de rekening voor een transitie die meer leunt op politieke ambities dan op praktische uitvoerbaarheid.

Meerdere wegen naar Rome

Deze truck is geen revolutie, maar een slimme manier om binnen de EU-regels een werkbare oplossing te vinden. Scania en DHL hebben een voertuig gebouwd dat bureaucratisch gezien wél in het plaatje past, ook al doet het in de praktijk weinig onder voor de eerder afgeschoten hybride trucks. Het laat zien hoe de sector zich moet aanpassen aan beleid dat mooie doelen stelt, maar de realiteit op de weg vaak negeert.

De toekomst is onzeker, maar dat betekent niet dat transporteurs tot die tijd met halve maatregelen opgescheept moeten zitten. Als de EU écht serieuze stappen wil zetten naar een duurzamer transport, zou ze verder moeten kijken dan alleen batterij-elektrisch. Er zijn nu al technologieën die grote emissiereducties kunnen realiseren. Maar ja, dat zou betekenen dat Brussel moet toegeven dat er meer wegen naar Rome leiden – en die draai maken ze niet graag.

Fotojaarboek 2025
Evenementen agenda
29 maart 2025
Terberg 2025
02 mei 2025
T.S.K. 2025
04 mei 2025
Chauffeursdag De Peeltruckers
09 mei 2025
Truckers Weekend Boerschop 2025
14 mei 2025
ReinigingsDemoDagen 2025
17 mei 2025
Putte Lights on 2025
Zie volledige agenda