12 mei 2025 | 11:55

Volvo Trucks gaat een stap verder in aerodynamica

Volvo Trucks introduceert nieuwe aerodynamische verbeteringen door een beproefd concept uit de luchtvaartindustrie toe te passen op trucks. Subtiele maar impactvolle aanpassingen aan de cabine zullen de luchtweerstand, het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot verminderen.

De Volvo FH Aero won onlangs de Green Truck Award 2025, grotendeels dankzij een efficiënte motor en de nieuwe Aero-cabine. De truck was uitgerust met Volvo’s verbeterde aerodynamica en nieuwste technologie om de luchtweerstand verder te verminderen.

Stabilisatoren voor de luchtstroom in de cabine, verlengde zijfenders en aangepaste chassis-skirts. Dit zijn subtiele aanpassingen die echt een verschil maken voor de aerodynamica. Hierdoor neemt de actieradius toe en dalen het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot met wel 2%. De Volvo FH Aero met de aerodynamische verbeteringen kan zo tot 7% zuiniger kan zijn dan de Volvo FH.

Lees ook: Nijhof-Wassink plaatst order voor 110 Volvo FH Aero-trekkers

De nieuwe functies zijn nu beschikbaar voor klanten en worden aangeboden op de Volvo FH, FH Aero en FM-truckmodellen. De voordelen van de nieuwe functies gelden voor alle brandstoftypen – elektrische-, gas- en dieselaangedreven trucks. De luchtstroomstabilisatoren aan de cabine zijn alleen verkrijgbaar op de Volvo FH en FH Aero.

“Alle tijd die is besteed aan simulaties en in de windtunnel werpt zijn vruchten af. Met deze nieuwe wijzigingen aan de cabine voegen we nog iets toe aan de grote verbeteringen in aerodynamica van vorig jaar, waarvan onze klanten zullen profiteren”, zegt Jan Hjelmgren, Hoofd Product Management bij Volvo Trucks.

Drie nieuwe features

De belangrijkste toevoeging zijn de luchtstroomstabilisatoren op de bovenhoeken van de cabine naast de voorruit. Met behulp van een zorgvuldig ontworpen patroon, bestaande uit kleine schuine schoepen, regelen de stabilisatoren hoe de lucht rond de hoeken van de cabine stroomt.

“We hebben ‘out of the box’ gedacht en gebruikgemaakt van een techniek die vaak wordt toegepast op vliegtuigen, Formule 1-raceauto’s en windturbines. De bovenste hoeken van de cabine zijn zeer kritisch voor de aerodynamica. Met ons cameramonitorsysteem hebben we nieuwe mogelijkheden op dit gebied kunnen ontdekken door kleine schoepen te gebruiken om de luchtstroom op microschaal te regelen en zo een effect op macroschaal te creëren. Dankzij deze kennis zullen we in de toekomst nog meer aerodynamische concepten kunnen introduceren”, zegt Anders Tenstam, Senior Technology Expert Aerodynamics bij Volvo Trucks.

De luchtstroomstabilisatoren aan de voorkant helpen ook om betere omstandigheden te creëren voor twee extra upgrades: zijfenders die 50 mm langer zijn om de ruimte tussen de cabine en de oplegger te verkleinen, en gewijzigde chassis-skirts om een betere uitlijning met het achterspatbord te creëren.

Deze drie nieuwe kenmerken vullen elkaar aan volgens het ‘1 + 1 = 3 principe’. Wat betekent dat de totale positieve impact groter is dan de som van de individuele voordelen van elk onderdeel.

Aerodynamica belangrijk voor brandstofefficiëntie

Volvo’s nieuwe FH Aero-model bewijst hoe belangrijk aerodynamica kan zijn om de brandstofefficiëntie in een moderne vrachtwagencabine te verbeteren. Door de cabine 24 cm te verlengen en diverse aanpassingen om de luchtweerstand te verminderen, levert de Volvo FH Aero een aanzienlijke verbetering van het brandstofverbruik. Zeker wanneer chauffeurs veel kilometers maken op langeafstandsritten.

Festivalmodel 2025
Profile Truckstar Festival
Evenementen agenda
21 juni 2025
Westfriese Scania 143 truck tour 2025
27 juni 2025
Truckshow Veenendaal 2025
12 juli 2025
Truck Aid Meeting Landgraaf 2025
26 juli 2025
Profile Truckstar Festival 2025
01 augustus 2025
Truckfest Goudswaard 2025
01 augustus 2025
Truckshow Diepenheim 2025
Zie volledige agenda