In de Rotterdamse Waalhaven hebben Hub010 en Vlot Logistics een nieuw laadplein in gebruik genomen. Met de komst van zero-emissiezones in de Randstad willen beide bedrijven voorbereid zijn op de toenemende vraag naar elektrische stadslogistiek.
Naast het eigen wagenpark kunnen ook collega-transporteurs hier terecht om hun voertuigen op te laden. De realisatie van het laadplein vergde twee jaar aan planning, vergunningstrajecten en overleg met netbeheerders en leveranciers van laadpalen, zonnepanelen en batterijcontainers. Hoofdaannemer Croon Wolter Dros leidde de aanleg van de infrastructuur, die zowel AC- als 300 kW DC-laden mogelijk maakt. Ook is er al rekening gehouden met toekomstige uitbreiding.
Emissievrij de stad in
Het laadplein voorziet de elektrische trucks van Vlot Logistics, die voor Hub010 de last-mile distributie verzorgen. Dankzij de strategische ligging aan de Bijlstraat, dicht bij zowel het centrum van Rotterdam als de A15, kunnen materialen efficiënt en emissievrij de stad in. Het diverse wagenpark – van elektrische kraanwagens tot voertuigen met een kooiaap – vraagt om een flexibele laadoplossing, die hier nu beschikbaar is.
Lees ook: JobTrans lest met Volvo FH Aero Electric
“De netcapaciteit in Nederland staat onder druk, maar door tijdig te investeren kunnen wij blijven groeien,” zegt Rudolf Vlot. “Het proces kende uitdagingen, zoals lange vergunningstrajecten en beperkte beschikbaarheid van transformatoren, maar het resultaat mag er zijn. Elke truck vertrekt hier met een volle accu.”
Het laadplein op Bijlstraat 2 is tijdens kantooruren ook beschikbaar voor andere transportbedrijven. Zo draagt het bij aan een duurzame en efficiënte logistieke sector.
