Scania heeft de industriële accudivisie van de Zweedse batterijfabrikant Northvolt overgenomen. Dit bedrijfsonderdeel, dat elektrische accupakketten produceert voor de zware industrie, was een van de weinige winstgevende divisies van Northvolt. De verkoop is onderdeel van de herstructurering van Northvolt, dat vorig jaar faillissementsbescherming aanvroeg.
Hoewel Northvolt de koper niet expliciet noemde, bevestigde Scania tegenover persbureau Reuters dat het de nieuwe eigenaar is. De divisie wordt ondergebracht bij Scania Power Solutions, dat motoren en componenten levert voor sectoren als de bouw, landbouw en energieopwekking.
“Deze overname geeft ons toegang tot een ervaren team en een sterk portfolio van accusystemen die in Gdańsk worden gebouwd voor industriële toepassingen zoals de bouw en mijnbouw,” aldus een woordvoerder van Scania.
Northvolt in zwaar weer
Northvolt gold lange tijd als dé Europese kandidaat om een grote speler te worden op de markt voor batterijen voor elektrische voertuigen. Maar na productieproblemen en mislukte financieringsrondes moest het bedrijf in november 2024 bescherming aanvragen onder de Amerikaanse Chapter 11-faillissementswetgeving.
Om kosten te besparen en zich te richten op de productie van EV-accu’s in Noord-Zweden, verkoopt Northvolt nu bedrijfsonderdelen. Eerder gingen al projecten en divisies naar Norsk Hydro en Volvo Cars.
Wat betekent dit voor de industrie?
De industriële accudivisie van Northvolt produceert accupakketten die worden gebruikt in boorinstallaties, vorkheftrucks en andere zware machines. Sinds de oprichting in 2019 was dit een van de weinige winstgevende onderdelen van het bedrijf.
Met de overname verstevigt Scania zijn positie in de markt voor elektrificatie van zware voertuigen en industriële toepassingen. Dit sluit goed aan bij de groeiende vraag naar duurzame energieoplossingen in de transport- en bouwsector. Northvolt gaf aan dat de activiteiten van de divisie zullen worden voortgezet en dat de geplande bestellingen voor 2025 gewoon doorgaan. Wat deze deal precies heeft gekost, willen beide bedrijven niet bekendmaken.
Financiële steun van Scania
Scania is een belangrijke partner van Northvolt en leende het bedrijf vorig jaar nog 100 miljoen dollar om de faillissementsprocedure te ondersteunen. Of Northvolt de volledige lening heeft ontvangen, is onduidelijk. Ondertussen raakt de kas van de batterijfabrikant snel leeg: volgens Reuters zou de kasreserve slechts tot eind februari 2025 toereikend zijn.
Lees ook: Scania Production Meppel lakt 1.000.000 trucks
De vraag blijft wat er verder met Northvolt gaat gebeuren. Blijft het bedrijf zelfstandig opereren, of volgt er een volledige overname door een grote speler? Voor nu richt Northvolt zich op de doorstart van zijn accuproductie in Zweden, terwijl Scania met deze strategische overname zijn positie in de markt verder versterkt.