Nieuw systeem voorspelt stijgingen en dalingen in de weg.
Scania Active Prediction (SAP) maakt gebruik van GPS-gegevens om zo de chauffeur te assisteren in berg- of heuvelachtige gebieden.
Het systeem ‘leest’ als het ware de wegsituatie. Is de route stijgende, dan geeft het systeem op tijd gas bij zodat er voldoende snelheid en turbodruk voorhanden is. Bij een afdaling laat het systeem tijdig het gas los. Scania meldt dat er GPS-gegevens voorhanden zijn voor 95 procent van de wegen in Midden- en West Europa.
Ervaren chauffeurs rijden ook op deze manier denk je nu waarschijnlijk. Scania denkt echter dat het systeem ook voor voor de meest ervaren chauffeurs een uitkomst kan bieden in onbekende gebieden, tijdens slecht weer en in het donker.
Een bijzonder innovatief systeem waarvan Truckstar graag het fijne willen weten. In het bijgevoegde filmpje zie je alvast een uitgebreide uitleg.
Scania claimt dat het nieuwe systeem voor een standaard 40-tons trekker-oplegger een maximale brandstofbesparing van 3 procent kan realiseren bij een jaarkilometrage van 180.000 kilometer.
Scania Active Prediction is leverbaar vanaf volgend jaar.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."