Het inzetten van goedkope Oost-Europese chauffeurs is ook in België een bron van zorg geworden.
“Belgische transportbedrijven werven steeds vaker goedkope werkkrachten in de voormalige Oostbloklanden aan”, zo schrijft de Belgische krant De Morgen.
Volgens Frank Moreels van de Belgische Transportarbeidersbond (BTB) verdienen de Oostblokkers “amper drie euro per uur, zowat een kwart van het loon van een Belgische chauffeur”. De BTB zou, net als de FNV in Nederland, naar de rechter willen stappen om transportbedrijven te dwingen Belgische salarissen te betalen aan Oostblok-chauffeurs.
De werkgevers
Drie Belgische werkgeversorganisaties – Transport en Logistiek Vlaanderen (TLV), de Federatie van Belgische Transporteurs (Febetra) en de Unie van Professionele Transporteurs (UPTR) – verdedigen zich. Zij zeggen dat Oost-Europese chauffeurs die met een Belgische truck rijden, reeds volgens de Belgische loonbepaleingen betaald worden. Verder zijn ze het met de vakbond eens dat de Oostblokchauffeurs een Belgisch salaris moeten krijgen om oneerlijke concurrentie tegen te gaan.
“De overgrote meerderheid van de transportbedrijven werkt exclusief met Belgische chauffeurs, hoofdzakelijk op relatief korte afstand. Voor veel Belgische ondernemers die gespecialiseerd zijn in de lange afstand, is een of andere vorm van samenwerking met een Oost-Europees transportbedrijf bijna de enige manier om te overleven”, aldus de werkgevers in De Morgen.