22 mei 2025 | 14:34

Nieuwe Volvo FMX Electric voor Asset Rail

Asset Rail heeft een bijzondere stap gezet: de specialist in spoorwegonderhoud heeft zijn
eerste elektrische truck in gebruik genomen. De Volvo FMX Electric 8×4 tridem is speciaal
samengesteld voor het vervoer van een Romitamp, een belangrijke machine voor
spooronderhoud. De keuze voor de Volvo FMX Electric past goed bij de duurzame koers
van Asset Rail en opdrachtgever ProRail. Samen met Harbers Trucks is gezocht naar de
beste oplossing. De eerste ervaringen? “Deze truck rijdt als een
droom.”

24 uur per dag, 7 dagen per week, 365 dagen per jaar

Asset Rail is verantwoordelijk voor het onderhoud van het spoor in verschillende regio’s in
Nederland. Meer dan 380 medewerkers werken dag en nacht aan het veilig houden van het spoor in
onder andere de regio’s Gelre, Eemland, De Peel, Drenthe, Dordrecht, Utrecht en Rijn & Gouwe,
vertelt Henri Oudendorp, Uitvoerder Specials en Calamiteiten. “Dit doen we in opdracht van ProRail
24 uur per dag, 7 dagen per week, 365 dagen per jaar. Ons werk bestaat uit gepland onderhoud,
het oplossen van storingen en het herstellen van schade na calamiteiten.”

Lees ook: De Graaf Afvalbeheer zet Volvo FMX Electric in

Vraag naar emissievrij transport

“ProRail wil dat aannemers steeds duurzamer werken en onze CO2-footprint verkleinen”, vertelt
Oudendorp. “Daarom zetten we al verschillende elektrische gereedschappen en machines in en de
keuze voor een elektrische truck past ook in die koers. Met deze elektrische truck vervoeren we een
speciale machine, de Romitamp. De Romitamp is een stopmachine. Deze machine heft het spoor
een beetje op en drukt daarna ballast onder de dwarsliggers.”

De eerste en de enige

De Volvo FMX Electric is om meerdere redenen een unieke truck in het wagenpark van Asset Rail.
Het is de eerste elektrische truck en de enige truck waarmee het de Romitamp kan vervoeren. “Tot
nu toe werd deze machine vervoerd door een extern bedrijf, maar met deze truck kunnen we dit nu
zelf doen. De Volvo FMX Electric biedt daarvoor voldoende laadvermogen. De Romitamp is zwaar
en de truck moet dus minstens 15 ton netto laadvermogen hebben. Ook is het belangrijk dat de
oprijhoek van de truck niet meer dan 8 graden is. Dat is nodig om schade aan de gevoelige sensoren
onder de Romitamp te voorkomen. Daarom heeft deze truck een lage oprijbak met hydraulische
oprijplaten.”

Oplaadtijd slim benutten

Met zes accupacks en 560 kW aan boord, heeft de truck een actieradius van ongeveer 250
kilometer. “Opladen doen we onderweg bij een laadstation. Vaak heb ik bij aankomst nog 30%
accucapaciteit over en met een snellader is de truck dan in 1 uur en 15 minuten weer voldoende
opgeladen. Die tijd probeer ik nuttig te gebruiken door de administratie bij te werken, mails te
beantwoorden of rust te nemen en even te ontspannen.”

‘Je rust uit tijdens het rijden’

Oudendorp rijdt zelf dagelijks met de Volvo FMX Electric vanuit de standplaats in Amersfoort naar
klussen door het hele land. Wat valt hem op? “In vergelijking met dieseltrucks is de Volvo FMX
Electric enorm stil. Deze truck rijdt echt als een droom. Je rust uit tijdens het rijden. Als je om vijf
uur ’s ochtends na een nachtdienst instapt, stap je twee uur later bijna uitgerust weer uit. Deze truck
overtreft mijn verwachting qua performance en comfort.”

De Volvo FMX Electric is multi-inzetbaar

Hoewel de truck vooral wordt ingezet voor het transport van de Romitamp, kunnen er ook andere
werkzaamheden mee worden gedaan. Om die reden is de truck voorzien van een 18-tonmeter
Palfinger autolaadkraan. “We kunnen er ook spoorstaven mee laden en lossen en ook voor speciale
zero-emissie projecten is deze truck zeer geschikt, zoals aan- en afvoer van accu’s bij projecten met
elektrische bouwmachines.”

‘Harbers Trucks denkt met je mee’

De truck is in nauw overleg tussen Asset Rail, Harbers Trucks en opbouwer Brinks Carrosserieën
samengesteld. “De spoorwegwereld is een hele specifieke business, dan moet je heel goed weten
wat je doet”, vertelt Oudendorp. “Van een dealer verwachten we dat ze ons goed ondersteunen en
dat ze samen met de opbouwer een passende oplossing vinden voor onze vraag. Harbers Trucks
denkt daarin uitstekend met ons mee. De keuze voor de Volvo FMX Electric in deze configuratie is
goed doordacht. Op advies van de verkoper hebben we gekozen voor een tridem asopstelling omdat
dit de meest optimale gewichtsverdeling over de assen biedt. Ook de samenwerking tussen Harbers
Trucks en Brinks Carrosserieën ging prima. Harbers en Brinks begrijpen dat en weten precies wat
wij nodig hebben.”

Profile Truckstar Festival
Evenementen agenda
26 juli 2025
Profile Truckstar Festival 2025
01 augustus 2025
Truckfest Goudswaard 2025
01 augustus 2025
Truckshow Diepenheim 2025
08 augustus 2025
Truckshow Rossum 2025
16 augustus 2025
Truckshow Liessel 2025
29 augustus 2025
Truckshow Molenlanden 2025
Zie volledige agenda