De nieuwe Mercedes-Benz Actros, Gen6, is uitgekozen tot de International Truck-of-the-Year 2020. De award werd woensdagavond door juryvoorzitter Gianenrico Griffini overhandigd aan Prof. Uwe Baake, head of product engineering bij Mercedes-Benz Trucks. Dat gebeurde op de beurs Solutrans in Lyon.
De Mercedes-Benz Actros was een van drie kandidaten die dit jaar om de titel ‘International Truck-of-the-Year 2020’ streden. Ook de Iveco S-Way en de Volvo FH I-Save waren genomineerd. De Actros kreeg van de juryleden 121 punten, de Iveco S-Way 113 punten. De Volvo FH I-Save kreeg 47 punten.
De International Truck-of-the-Year award gaat elk jaar naar de truck die in de afgelopen 12 maanden is geïntroduceerd en de grootste bijdrage heeft geleverd aan efficiency in het wegtransport. Criteria die worden meegenomen in de beslissing zijn onder meer technologische innovatie, comfort, veiligheid, weggedrag, brandstofverbruik, milieu-impact en TCO.
Juryrapport
Mercedes-Benz heeft volgens de ITOY-jury voortgebouwd op de technische sterke punten van zijn huidige assortiment om een nieuwe vrachtwagen te leveren die substantiële verbeteringen introduceert op cruciale gebieden, zoals gedeeltelijk geautomatiseerd rijden, uitgebreide cruise- en transmissiecontrolesystemen, een digitale mens-machine-interface en diverse state-of-the-art veiligheidssystemen.

Onlangs reden wij zelf met de nieuwe Actros. Het uitgebreide verslag hiervan lees je in Truckstar 13.
MirrorCam-systeem
Bij die laatste hoort het prijzenswaardige MirrorCam-systeem, dat de traditionele buitenspiegels vervangt en de chauffeur helpt en ondersteunt bij het manoeuvreren, bochten nemen of van rijstrook wisselen. Bovendien verbetert de nieuwe oplossing niet alleen het zicht rondom, maar ook de aerodynamische efficiëntie. Ook de Predictive Powertrain Control van de Actros en de nieuwe Multimedia Cockpit van de Actros oogstten lof van de juryleden. PPC kan nu ook worden gebruikt in bergachtige gebieden, en het systeem kan dankzij GPS als het ware door de bocht heen kijken. Dat bespaart brandstof en vermindert het werk van de chauffeur.
Juryvoorzitter Gianenrico Griffini vat samen: “Met de introductie van de nieuwe Actros heeft Mercedes-Benz een ultramoderne heavy-duty truck.