Nederlandse trucks rijden minder kilometers op de Duitse autobahnen.
Dit meldt Transport en Logistiek Nederland (TLN). In september 2011 steeg weliswaar het totaal aantal gereden kilometers op de autobahn vergeleken met september 2010, maar het Nederlandse aandeel daarin daalde.
Nederlandse trucks reden in september 2,8 procent minder kilometers vergeleken met september 2010. De cijfers komen van de BAG, het Bundesamt für Güterverkehr.
West-Europees aandeel daalt
De Zweden reden 9,7 procent minder kilometers, de Belgen 8,9 procent minder en de Denen zeven procent minder kilometers op de autobahnen. Het aandeel van trucks uit andere West-Europese landen daalde ook, maar met minder heftige percentages.
Oostblokkers
De kilometrages van de Oost-Europese collega’s blijven echter onverminderd stijgen: Bulgaren +27,5 procent, Hongaren +13,1 procent, Letten +9,0 procent, Litouwers +10,3 procent, Polen +7,5 procent, Roemenen +21,2 procent en Slowaken +11,7procent, vergeleken met een jaar eerder.
Na de Duitsers zelf zijn de Polen degenen die de meeste ritten maken op het Duitse autobahn-net, gevolgd overigens door Nederlandse trucks op de derde plaats.
Wat kilometrage betreft nemen de Duitsers 64 procent voor hun rekening, de Polen 9,9 procent en de Nederlanders 4,2 procent, op de voet gevolgd door de Tsjechen met 4,1 procent.