6 mei 2025 | 15:00

MAN eTGX onderweg voor BMW-fabriekstransport

Bijna 360 km enkele reis en een verbruik van 75 kWh per 100 km. Transportbedrijf Elflein stimuleert samen met MAN en de BMW Group de duurzame transformatie van de autologistiek. Nu is de MAN eTruck door Elflein getest voor transport tussen de BMW Group-fabrieken in Leipzig en Regensburg.

Elflein rijdt momenteel 25 keer per dag het traject tussen de BMW-fabrieken in Regensburg en Leipzig, heen en terug. Tot nu toe met diesel- en bio-LNG-vrachtwagens. Volledige elektrificatie van de 50 dagelijkse individuele ritten zou jaarlijks tot 3.000 ton CO₂ besparen. Deze berekening is gebaseerd op een CO₂-reductie van 251 kg per route (360 km). Doorgerekend naar 50 ritten per dag en een bedrijfstijd van vijf dagen per week. Het gebruik van bio-LNG is hierbij niet meegerekend. 

Elektrische vrachtwagens geschikt voor dagelijks gebruik

Laadinfrastructuur voor eTrucks is onder andere al aanwezig op het terrein van het logistieke centrum van Elflein in Leipzig. In de toekomst zullen er ook op andere locaties van Elflein langs de route laadmogelijkheden zijn. 

“De MAN eTGX bewijst opnieuw zijn absolute bruikbaarheid en geschiktheid voor langeafstandstransport in samenwerking met Elflein. De ultra low deck variant kon zijn unieke verkoopargument ook bewijzen in de markt voor volledig elektrische voertuigen met een binnenhoogte tot drie meter in de productielogistiek van BMW. En dat alles met een zeer laag stroomverbruik van 75 kWh per 100 km. Dit bewijst eens te meer dat de overstap naar emissievrije voertuigen nu al eenvoudig is”, aldus Dennis Affeld, Managing Director van MAN Truck & Bus Duitsland. 

Lees ook: MAN in de toekomst over op elektrisch voor eigen logistiek

Rüdiger Elflein, Managing Partner bij Elflein: “Met de integratie van de eerste MAN eTGX in ons wagenpark zetten we een belangrijke stap richting emissievrije logistiek. De actieradiustest heeft op indrukwekkende wijze de prestaties aangetoond die moderne elektrische vrachtwagens vandaag de dag al bieden en dat range anxiety ongegrond is. In de logistieke sector moeten routes minutieus en gedetailleerd worden gepland, het integreren van een laadpunt is hier geen probleem. Ons doel is om de elektrificatie van ons wagenpark continu uit te breiden en onze klanten duurzame transportoplossingen van de hoogste kwaliteit te bieden.” 

Technologische openheid in de logistiek 

“Onze bedrijfsstrategie van technologische openheid wordt ook weerspiegeld in BMW Group Transport Logistics. Daarom stimuleren we consequent baanbrekende logistieke projecten en hebben we de BMW Group Strategie voor Verminderde Logistieke Emissies ontwikkeld. Onder de alternatieve aandrijfsystemen biedt de elektrische truck een groot potentieel voor emissiereductie in de nabije toekomst. We zijn zeer verheugd dat low deck elektrische trucks nu in serie worden geproduceerd, omdat ze essentieel zijn voor de automotive logistiek”, aldus Michael Nikolaides, Hoofd Productienetwerk en Logistiek BMW Group. “De huidige proef met elektrische vrachtwagens in het fabrieksverkeer van BMW tussen onze locaties heeft aangetoond dat zelfs een retourrit van meer dan 700 km nu al zonder problemen mogelijk is.” 

Ultra low deck voor maximale flexibiliteit in de automobiellogistiek 

De eTGX overtuigt als ultra low deck met een koppelschotelhoogte van slechts 950 mm, een korte wielbasis van 3,75 meter en een actieradius tot 500 kilometer. Dit maakt het ideaal voor de automobiellogistiek, waarbij een maximaal laadvolume tot drie meter hoog van belang is. Het modulaire batterijconcept met vier, vijf of zes batterijpakketten en vermogensniveaus van 449 of 544 pk maakt de eTruck flexibel aanpasbaar aan verschillende transportvereisten. Naast de standaard CCS-laadtechnologie met een laadvermogen tot 375 kW is de MAN eTGX ook leverbaar met de nieuwe MCS-standaard, die laadvermogens tot één megawatt mogelijk maakt en daarmee snel tussentijds opladen tijdens pauzes mogelijk maakt. 

“Met de extra MAN eTGX-trucks in onze vloot gaan we de volgende fase van elektrificatie in. Onze volledig elektrische vloot telt al elf elektrische trucks. Ons doel is duidelijk: we willen het aandeel emissievrije voertuigen continu vergroten. Duurzaamheid is voor ons geen trend, maar onderdeel van onze bedrijfscultuur. Daarom investeren we niet alleen in alternatieve aandrijfsystemen, maar ook in onze eigen laadinfrastructuur en groene energie. We zijn ervan overtuigd: de toekomst van de logistiek is elektrisch en we geven die actief vorm”, aldus Rüdiger Elflein.

Profile Truckstar Festival
Evenementen agenda
14 mei 2025
ReinigingsDemoDagen 2025
17 mei 2025
Putte Lights on 2025
23 mei 2025
Superdik 2025
24 mei 2025
Truck & trailer beurs 2025
30 mei 2025
Truckshow Nederhemert 2025
30 mei 2025
Truckshow Borkel en Schaft 2025
Zie volledige agenda