19 december 2016 | 12:20

Te hoog zorgt voor oponthoud bij tunnels

Rijkswaterstaat meldt dat in 2015 bijna 11.000 keer een te hoge vrachtauto een tunnel wilde binnenrijden. Het gevolg: veel oponthoud en circa 165 miljoen euro schade.

Grote verkeerstunnels zijn met detectiesystemen beveiligd tegen te hoge voertuigen. Bij het naderen wordt de chauffeur gewaarschuwd en gelast om te rijden. Blijft hij volharden, dan gaat de tunnel op slot en moet de bewuste truck worden weggesleept. Gemiddeld gaan daar tien tot twintig minuten mee heen. Al die tijd moet het overige verkeer blijven wachten.

900 euro boete

De chauffeur van het te hoge voertuig riskeert een bekeuring van maximaal 900 euro. Toch komt dit soort incidenten veel voor: alleen al bij de Velsertunnel was het in 2015 ruim 8.500 keer raak en ook bij de Coentunnel, Drechttunnel, Zeeburgertunnel en Swalmentunnel stond het vaak vast.

Werkelijke hoogte

Rijkswaterstaat heeft daarom samen met Transport en Logistiek Nederland een campagne op touw gezet die chauffeurs beter bewust moet maken van de werkelijke hoogte van hun truck. De campagne – op papier en in bewegend beeld – is meertalig, want bij veel stremmingen is een buitenlandse chauffeur betrokken.

Videoborden

Wat volgens Rijkswaterstaat goed werkt, zijn de videoborden bij de Velsertunnel. Hierop wordt de te hoge truck getoond, zodat de chauffeur wel begrijpen móét dat het om hem gaat. Rijkswaterstaat wil zulke borden ook bij andere tunnels neerzetten.

Terug naar het Truckstar nieuwsoverzicht

 

Stuur jouw foto in voor het Fotojaarboek 2025
Baankaart Profile Truckstar Festival 2025
Evenementen agenda
26 januari 2025
Modelauto Ruilbeurs Sevenum 2025
15 februari 2025
NAMAC 2025
15 maart 2025
Modelshow Europe 2025
16 maart 2025
29e DAF verzamelbeurs
02 mei 2025
T.S.K. 2025
04 mei 2025
Chauffeursdag De Peeltruckers
Zie volledige agenda