Na de succesvolle start van de Nederlandse Ford Trucks importeur F-Trucks het afgelopen jaar komt de vrachtwagenfabrikant nu met de F-Max Gen2 trekkers op de markt.
Ford introduceert de F-Max Gen2, een vernieuwde versie van de F-Max trekker die diverse verbeteringen biedt op het gebied van efficiëntie, veiligheid en comfort.
Nieuwe motor
De F-Max Gen2 is voorzien van de nieuwe 12,7 liter Ecotorq Gen2 motor, die met 510 pk en een koppel van 2600 Nm zorgt voor meer vermogen en een lager brandstofverbruik. De motor is lichter en duurzamer, met een motorblok van vermiculair gietijzer en een aluminium vliegwielhuis. De motorprestaties worden verder geoptimaliseerd door een geavanceerd commonrail-inspuitsysteem en een verhoogde compressieverhouding. De 16-gangs Ecotorq transmissie is gekoppeld aan snellere achterassen, wat resulteert in lagere motortoerentallen en dus lager brandstofverbruik. Ook de mogelijkheid om HVO (duurzame diesel) te gebruiken draagt bij aan de vermindering van CO2-uitstoot.
Aerodynamische verbeteringen
Ford heeft verschillende aerodynamische aanpassingen doorgevoerd om de luchtweerstand te verlagen. De A-stijlen, portieren, wielkasten en bumpers zijn geoptimaliseerd, terwijl de Active Grill Shutter de luchtstroom door de radiator regelt. Deze aanpassingen verbeteren niet alleen de luchtweerstand, maar dragen ook bij aan het behoud van de motor op de ideale bedrijfstemperatuur, wat het brandstofverbruik ten goede komt.
Lees ook: ATS Transport neemt eerste Ford F-Max in ontvangst

De F-Max Gen2 is uitgerust met geavanceerde software die de motorprestaties optimaliseert afhankelijk van de wegomstandigheden. De Eco+-modus en 3-step Max Cruise functie helpen het brandstofverbruik te verlagen door het motortoerental en koppel te optimaliseren. De software is specifiek ontwikkeld om de Ecotorq Gen2-motor in het meest efficiënte toerenbereik te laten draaien, zonder dat dit ten koste gaat van de prestaties.
Camerasysteem
Een opvallende update is het Ford Digital Mirror systeem, dat de traditionele spiegels vervangt door camera’s. Dit systeem vermindert het frontaal oppervlak en de luchtweerstand, wat bijdraagt aan het verbruik. De camera’s zijn voorzien van automatische verwarming en helderheidsaanpassing, wat het zicht verbetert onder verschillende weersomstandigheden.
Verbeterd comfort
De F-Max Gen2 biedt verschillende verbeteringen voor het comfort van de chauffeur. Het vernieuwde matras is nu 15 centimeter dik en verhoogt het slaapcomfort. Optioneel is nog een topper leverbaar. Daarnaast is het chassis nu optioneel uitgerust met luchtvering op de vooras, wat het rijcomfort en de voertuigdynamiek ten goede komt.

