De transportcommissie van het Europees Parlement nam vandaag een voorstel aan over nieuwe grenswaarden voor gewichten en afmetingen voor vrachtwagens en bussen die in de EU rijden.
Het voorstel voor meer langere en zwaardere trucks werd met een ruime meerderheid aangenomen. Er werd overeengekomen om het maximale gewicht van zero-emissievrachtwagens met 4 ton te verhogen, waardoor het extra gewicht van een accupakket en/of brandstofcel wordt gecompenseerd. Hierdoor hebben elektrische en waterstofvrachtwagens geen nadeel tegenover conventionele dieseltrucks.
Ambro Smit, beleidsadviseur techniek van TLN, sprak hierover op BNR Radio. “Wij zijn als TLN heel blij met dit voorstel. En onze leden zullen dat ook zijn. We hebben hier jarenlang voor gelobbyd.” Het aannemen van het voorstel betekent dat het straks veel makkelijker wordt om in Europa met langere en/of zwaardere vrachtauto’s (LZV’s of eco-combi’s) te rijden.
In Nederland rijden er al zo’n 3.000 rond. “We hebben eerder al geregeld met onze buurlanden, België en Duitsland, dat ze daar ook mogen rijden. Maar nu met de nieuwe wetgeving wordt het veel makkelijker om straks ook met LZV’s door andere Europese landen te rijden.”
Grote voordelen
Het rijden met LZV’s heeft grote voordelen volgens Smit. Twee LZV’s kunnen dezelfde hoeveelheid lading vervoeren als drie reguliere vrachtauto’s. “Dat betekent dat je minder vrachtauto’s nodig hebt om dezelfde hoeveelheid lading te vervoeren. Daarmee bespaar je ruimte op de weg, je gebruikt ook veel minder brandstof.”
Ook interessant: Tachowijziging: bewaarplicht van 28 naar 56 dagen
In Scandinavië en Spanje rijden al veel meer langere en zwaardere trucks rond. Dat zorgt daar voor een CO2-reductie van twintig tot dertig procent. De verwachting is dat meer landen zullen volgen en ze moeten dan ook LZV’s uit andere landen accepteren.
Foto’s ter illustratie