6 december 2018 | 13:54

De e-highways komen eraan

Vandaag maakte Scania bekend dat het 15 voertuigen gaat leveren als test-trucks voor drie Duitse e-highways. De voertuigen worden geleverd in samenwerking met Siemens dat de trucks voorziet van inklapbare pantografen.

Het eerste Duitse proefvak is aangebracht op de A5 bij Hessen dat inmiddels voorzien is van bovenleiding over een lengte van vijf kilometer. Een tweede proefvak komt op de A1 bij de haven van Lübeck en moet in de zomer van 2019 klaar zijn. Rond 2020 moet dan ook een derde vak op de B462 bij Baden-Württemberg gereed zijn.
Op een e-highway haakt een truck aan op de bovenleiding middels een pantograaf, net als bij een trein of tram. Op dat moment rijdt de truck elektrisch zonder gebruik van de reserves in een accu. Als de truck de snelweg verlaat, wordt eenvoudig de pantograaf ingeklapt en rijdt hij verder op de dieselmotor of een elektromotor die wordt gevoed door accu’s op het voertuig. Hierdoor kan een vrachtwagen ook lange afstanden emissieloos afleggen.


Overigens wordt in Zweden al langer getest met de truck aan de bovenleiding. Al in 2016 ging nabij Gävle een e-highway open om meer ervaring op te doen en trucks te testen. Naast Zweden en Duitsland zal Italië het volgende land zijn waar getest gaat worden met de e-highway. Er komt een proefvak van zes kilometer langs de A35. Uiteindelijk is het doel het hele 62,1 km lange stuk tussen Brescia, Bergamo en Milaan van bovenleiding te voorzien. De benodigde elektriciteit moet daarbij worden opgewekt door een enorm veld met zonnepanelen langs de route.
Zie hieronder vast hoe rijden op de e-highway in zijn werk gaat.

https://youtu.be/4H7qM9pytYk

Terug naar het nieuwsoverzicht.

Profile Truckstar Festival
Evenementen agenda
23 mei 2025
Superdik 2025
24 mei 2025
Truck & trailer beurs 2025
30 mei 2025
Truckshow Nederhemert 2025
30 mei 2025
Truckshow Borkel en Schaft 2025
31 mei 2025
Truckshow Zonder Naam 2025
01 juni 2025
Truckfestival-Westfriesland 2025
Zie volledige agenda