Leverancier Kiwa blijkt niet in staat om voor de beloofde datum van 15 mei aanstaande de nieuwe chauffeurskaarten uit te leveren. Men verwacht nu een leverdatum rond 15 juni.
Zoveel blijkt uit een brief van de minister van Infrastructuur en Waterstaat, Cora van Nieuwenhuizen, aan de Tweede Kamer. Om de aflevering van nieuwe trucks niet in gevaar te laten komen, worden Nederlandse werkplaatsen nu voorzien van Kroatische werkplaatskaarten. Kroatië was van alle mogelijke leveranciers op dat moment het snelste in staat werkplaatskaarten te leveren.
Kiwa kan de Nederlandse kaarten niet leveren omdat kaartleverancier Idemia niet aan een aantal noodzakelijke processtappen kon voldoen. Zo werd een test bij het Joint Research Centre van de Europese Commissie niet gehaald en kan Idemia niet voldoen aan de designvereisten van de verordening. Het betreft hier niet alleen de Nederlandse werkplaatskaarten, maar ook bestuurderskaarten, bedrijfskaarten en controlekaarten voor ILT en Politie. Gelukkig kunnen de huidige bestuurders-, controle- en bedrijfskaarten ook gebruikt worden in de nieuwe tachografen. Alleen bij de werkplaatskaarten kan dit niet, waardoor hier met urgentie een oplossing is gevonden door middel van de Kroatische werkplaatskaarten.
Op aandringen van de minister gaat Kiwa nu niet alleen kijken naar een andere kaartleverancier maar gaat het bedrijf ook in gesprek met bereidwillige landen om, net als bij de werkplaatskaarten, tijdelijke kaarten uit het buitenland te gebruiken. Daarnaast zal Kiwa actief kaarthouders benaderen wier kaart op of korte tijd na 15 juni verloopt. Zo wil Kiwa in kaart brengen hoeveel kaarten er in juni en de maanden daarna aflopen zodat deze partijen op tijd op de hoogte kunnen worden gesteld van het feit dat het verstandig is enige tijd vóór 15 juni een G1 kaart aan te vragen. De Kroatische werkplaatskaarten blijven daarnaast nog geldig tot 15 juli a.s.. De minister heeft Kiwa gevraagd om alles op alles te zetten om te voorkomen dat partijen zonder geldige kaart komen te zitten, zodat werkplaatsen, transportbedrijven en chauffeurs, maar ook agenten en inspecteurs niet de dupe worden van het feit dat Kiwa en Idemia niet kunnen voldoen aan de gemaakte afspraken.