René Lammers Transportbedrijf is een echt familiebedrijf met een geschiedenis die teruggaat tot (overgroot) opa. Wat in 1991 officieel werd voortgezet door René Lammers en Harriette van Oers, staat vandaag onder leiding van Bjorn en Rens Lammers, samen met Harriette. Vanuit die lange traditie van betrouwbaarheid en samenwerken zet het bedrijf nu een duidelijke stap vooruit: met de ingebruikname van de eerste Volvo-trucks in het wagenpark, waaronder twee volledig elektrische Volvo’s, kiest René Lammers Transportbedrijf bewust voor innovatie en zero-emissie transport en laat daarmee zien dat ook een relatief compact transportbedrijf voorop kan lopen in de energietransitie. De trucks zijn geleverd door BAS Truck Center.
Van noodzaak naar overtuiging
De keuze voor Volvo Trucks ontstond vanuit de behoefte aan een oplossing die écht paste bij het werk en de toekomstvisie van het bedrijf. “We zijn breder gaan kijken en hebben verschillende opties tegen elkaar afgewogen,” vertelt Rens Lammers. “We zijn met BAS Truck Center om tafel gegaan en daar kwam uiteindelijk iets heel moois uit. Het aankoop- en afleverproces is goed verlopen. En als er iets niet meteen klopte, werd dat op een goede manier opgelost,” vult Harriette van Oers aan. “Dat geeft vertrouwen.” Het onderhoud van de voertuigen wordt door BAS Truck Center Tilburg uitgevoerd.
Lees ook: Volvo FM Electric en 150e truck voor Aloys Roemaat Transport
Elektrisch rijden voor het echte werk
De elektrische Volvo Trucks worden ingezet voor dagelijkse transporten, onder andere voor DSG Groep (STIHO), waar hout- en plaatmaterialen worden vervoerd. Geen proefproject, maar gewoon productie draaien. De Volvo FH Aero Electric is gekozen vanwege zijn moderne uitstraling en aerodynamica. De trekker rijdt met een tweeassige KooiAap-trailer en is rijk uitgerust met onder andere camerasystemen in plaats van spiegels, uitgebreide veiligheidsopties, een traanplaat vlonder en een aangepast interieur. “De chauffeur is razend enthousiast. Hij rijdt geweldig en doet exact hetzelfde werk als een diesel,” aldus Rens Lammers. Daarnaast is er gekozen voor een Volvo FM Electric bakwagen, met een lage instap en veel overzicht, ideaal voor stedelijke distributie. Ook deze truck is voorzien van luxe en veiligheidsopties. “Iedereen vindt het gewoon een prachtige auto om te zien. En wij zijn er heel trots op,” zegt Harriette van Oers.


Samen elektrisch, gewoon beginnen
Bij René Lammers Transportbedrijf is elektrisch rijden geen theoretisch verhaal. Op het eigen terrein is een laadplein gerealiseerd met twee laadmogelijkheden. De infrastructuur voor toekomstige uitbreiding ligt al klaar. “We hebben ons goed voorbereid,” zegt Rens Lammers. “En zijn daarna gewoon begonnen. Gelukkig doen we dit samen met onze klant DSG. Dat maakt het verschil.”
Betrouwbaarheid, veiligheid en ontzorgen
Met een wagenpark van 12 voertuigen, welke allemaal zijn uitgerust om zelfstandig te lossen met kranen of meeneemheftrucks, en een team van 20 medewerkers is het bedrijf breed inzetbaar. Het team voelt als familie en kent geen verloop. Veiligheid en kwaliteit staan centraal. “Wij willen alles goed op orde hebben. Er komt steeds meer wet- en regelgeving bij kijken en daar moet je als transportbedrijf serieus mee omgaan,” aldus Harriette van Oers.
Vooroplopen, ook als je niet groot bent
De grootste uitdaging voor de sector blijft de omslag van diesel naar elektrisch. De investeringen zijn fors, maar de kansen minstens zo groot. “Het meest trots zijn we erop dat die elektrische Volvo’s er gewoon staan,” besluit Rens Lammers. “We doen het toch maar. En dat terwijl we geen groot bedrijf zijn. Dat is vooroplopen.”



