Voor het eerst in de geschiedenis is Volvo Trucks Europees marktleider in het heavy-duty segment. In 2024 werden er 56.331 Volvo-trucks van 16 ton en zwaarder geregistreerd, goed voor een marktaandeel van 17,9%.
De meeste registraties vonden plaats in het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Duitsland, Polen en Spanje. In Nederland behaalde Volvo binnen dit segment een marktaandeel van 22,8%.
Volvo FH Aero snel populair
Roger Alm, president van Volvo Trucks, ziet de koppositie als een bevestiging van de brandstofefficiëntie, veiligheid en betrouwbaarheid van Volvo’s trucks. “Onze nieuwe Volvo FH Aero, die begin 2024 werd geïntroduceerd, is simpelweg geweldig. Dit model is verkrijgbaar met elektrische, (Bio-)LNG- en dieselmotoren en is snel erg populair geworden.”
Bekijk ook: 200ste truck voor IntVeen is een Volvo FH Aero
Volgens Alm kiezen transportbedrijven steeds vaker voor Volvo om hun bedrijf te laten groeien en CO2-uitstoot te verminderen. “Ik wil onze klanten bedanken voor hun vertrouwen, en ook onze dealers, leveranciers en collega’s binnen de Volvo Group voor deze prestatie.”
Wereldwijde groei
Niet alleen in Europa boekte Volvo Trucks succes. In 25 landen groeide het marktaandeel in 2024.
- Brazilië: Voor het derde jaar op rij marktleider in heavy-duty trucks met een marktaandeel van 23,7%. De Volvo FH was hier het best verkochte truckmodel.
- Australië: Marktaandeel van 18,2%.
- Noord-Amerika: Groei naar 10,5% marktaandeel (was 10,2% in 2023).
In Noord-Amerika lanceerde Volvo een volledig nieuw platform, waarvan de eerste truck, de Volvo VNL, een brandstofbesparing tot 10% belooft ten opzichte van de vorige generatie.
Volvo Trucks zet met deze groei zijn positie in de markt verder kracht bij en blijft innoveren om transportbedrijven efficiënter en duurzamer te maken.

