28 januari 2025 | 15:42

Volvo: elektrische trekker krijgt derde as

Volvo heeft een oplossing bedacht voor het probleem van het gewicht op de trekas bij elektrische vrachtwagens. Door een derde as toe te voegen, een gestuurde naloopas, kan er toch voldoende laadvermogen behouden blijven.

Deze nieuwe ‘baby’-as wordt standaard geïmplementeerd op hun elektrische Volvo’s in de Aero-uitvoering met e-as. Omdat de tandemas een gewicht van 16 ton kan dragen, wordt het gewichtsprobleem hiermee opgelost. De naloopas is iets smaller dan de trekas en is gestuurd, waardoor de trekker volgens Volvo op dezelfde manier ingezet kan worden als een 4×2 trekker. Door de toevoeging van de extra as is de trekker wel iets langer, maar dit is toegestaan volgens Europese regelgeving. Trucks met een ‘neusje’ mogen immers langer zijn zolang de draaicirkel niet groter is dan 12,5 meter.

Actieradius

We zullen het steeds vaker gaan zien: fabrikanten die elkaar aftroeven als het om actieradius gaat. Waar dat ‘vroeger’ voornamelijk ging om het aantal pk, is bij e-trucks actieradius het toverwoord. Volvo was natuurlijk de truckfabrikant die als eerste met zware elektrische trucks kwam met een actieradius van zo’n 300 kilometer. Noem het de wet van de remmende voorsprong want inmiddels bieden DAF, MAN, Mercedes en Scania vrachtwagens met een hogere actieradius. Tot het einde van dit jaar dus, want dan komt Volvo met een e-truck met 600 km actieradius.

Naar verwachting komt Volvo Trucks na de zomer met meer informatie over de e-as en de nieuwe generatie elektrische vrachtwagens.

Volvo’s nieuwe e-as.

Stuur jouw foto in voor het Fotojaarboek 2025
Baankaart Profile Truckstar Festival 2025
Evenementen agenda
15 februari 2025
NAMAC 2025
15 maart 2025
Modelshow Europe 2025
16 maart 2025
29e DAF verzamelbeurs
29 maart 2025
Terberg 2025
02 mei 2025
T.S.K. 2025
04 mei 2025
Chauffeursdag De Peeltruckers
Zie volledige agenda