In het voorjaar meldden wij dat de productie van de eActros 300 en 400 eind 2025 zou stoppen. Vandaag heeft Mercedes-Benz aangekondigd dat daarvoor een nieuwe eActros 400 in de plaats komt, met de techniek van de huidige eActros 600. In plaats van de drie accupakketten van de 600 (621 kWh) heeft de 400 (414 kWh) er twee. Het voordeel hiervan is dat een kortere wielbasis mogelijk is (3.700 mm) en dat er 3 ton meer laadvermogen beschikbaar is.
480 km actieradius bij zwaar distributietransport
Net als de 600 beschikt de 400 over een e-as en LFP-batterijpakketten. De eActros 400 in 6×2-configuratie zou bij zwaar distributietransport een actieradius van ongeveer 480 km moeten halen. Ter vergelijking: de eActros 600 haalt bij langeafstandsvervoer en een totaalgewicht van 40 ton ongeveer 560 km, terwijl de eActros 400 onder dezelfde omstandigheden circa 330 km zou rijden.
Meer dan 40 mogelijke combinaties
De eActros is te configureren met de oudere Actros L-cabine of met de gestroomlijnde ProCabin, en er zijn in totaal meer dan 40 mogelijke combinaties samen te stellen. Vanaf oktober 2025 is de nieuwe eActros 400 te bestellen.




