Afgelopen week werd de sleutel van de allereerste elektrische MAN eTGX, tijdens een feestelijke bijeenkomst bij MAN-dealer Leeuwen Trucks & Vans in Utrecht, overhandigd aan de trotse nieuwe eigenaar, Van Doorn uit Geldermalsen.
Van Doorn was de eerste Nederlandse onderneming die een order voor een MAN eTGX tekende en krijgt nu ook als eerste de beschikking over deze trekker. De eTGX 4×2 trekker met GX-cabine wordt door Van Doorn ingezet als zogenaamde botsabsorber tijdens wegwerkzaamheden en bij calamiteiten in het verkeer.
Meer eTrucks onderweg
Op korte termijn verschijnen nog eens negen andere nieuwe MAN eTrucks op de Nederlandse wegen. In mei volgt een volgende serie. Het dealernetwerk van MAN in Nederland is daar inmiddels volledig op voorbereid. Ook eTruck-klanten kunnen vertrouwen op de dienstverlening, de service en de kwaliteit die ze van de MAN-organisatie gewend zijn.
Genoeg actieradius
“Met het oog op de strenge CO2-doelstellingen in Europa investeert Van Doorn nadrukkelijk in duurzaam transport”, verklaart Martien Duel, financieel directeur van het bedrijf uit Geldermalsen. “Voor de diensten die wij leveren, zijn wij ervan overtuigd dat elektrische aandrijving ons de beste mogelijkheden biedt. En daarvoor levert de MAN eTGX ons in dit geval het beste totaalpakket. Je kiest tenslotte niet uitsluitend voor het product, maar ook voor de gehele organisatie die erachter zit.”
Lees ook: LCW Groningen opent laadplein
“De cijfers van de eTGX liegen er niet om. De batterij heeft een capaciteit van 540 kWh, waaruit een rendement van 90 procent gehaald kan worden. Met deze actieradius komen wij dagelijks uitstekend uit de voeten”, licht Kees Arie Visser, manager materiaalbeheer van Van Doorn, toe.
Botsabsorber
Van Doorn zet de eTGX in als botsabsorber. Wanneer in het verkeer rijstroken afgezet moeten worden ten behoeve van wegwerkzaamheden of voor assistentie bij calamiteiten, wordt verkeer dat de rode kruizen boven het baanvak over het hoofd ziet in het ergste geval opgevangen door het uitschuifbare kussen dat achterop de MAN eTruck is geplaatst. Zodat wegwerkers en hulpdiensten hun werkzaamheden in alle veiligheid kunnen blijven uitvoeren. “Wij gaan onze MAN eTGX voornamelijk lokaal inzetten, binnen een straal van 50 à 60 kilometer van onze vestiging in Geldermalsen,” aldus Visser.




