Cabotage-controle - Truckstar was er bij

5 november | 15:36

Cabotage-controle – Truckstar was er bij

De ILT hield vandaag een uitgebreide cabotage-controle en Truckstar was er bij.

Vanaf 1 juli kan de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) illegale cabotage opsporen en beboeten, oftewel handhaven. De ILT hield daarom voor de zesde keer een cabotage-controle in de buurt van Rotterdam.

Max drie ritten in zeven dagen

De cabotage-regeling stelt dat een buitenlandse truck in een periode van zeven dagen hier maximaal drie binnenlandse ritten mag doen. Uiterlijk de vierde rit moet de truck weer naar het buitenland leiden. Maar in de praktijk houden transportbedrijven zich daar niet aan, zo blijkt ook deze ochtend.

“Van de trucks die wij hier staande houden en controleren blijkt deze morgen zo’n tien procent in de fout te zijn”, zegt Willem de Zwart, Afdelingshoofd Handhaving wegvervoer van de ILT.

“Dat betekent dat één op de tien auto’s in deze controle op heterdaad betrapt wordt”, vervolgt de Zwart. “De boete is een standaardbedrag van 4.200 euro.”

Roemeen tegen de lamp

Tijdens ons gesprek met de Zwart loopt een Roemeense chauffeur tegen de lamp. De man – die overigens een beetje Engels spreekt en zonder problemen meewerkt met de controle –  was met een lege container onderweg van Leerdam naar het Rotterdamse havengebied, zijn zesde binnenlandse rit.

ILT-inspecteur Erik Rozenbrand behandelt deze zaak en zegt: “De chauffeur is op 30 oktober Nederland binnengekomen na een rit uit Zeebrugge in België. Vanmorgen heeft hij deze container gelost in Leerdam. Dat was de vijfde rit. Nu is de container leeg en daarmee niet langer een verpakkingsomhulsel, maar een object dat van Leerdam naar Rotterdam vervoerd wordt; dus rit nummer zes.”

“Maar ook als het rit nummer vier of vijf was geweest, was er natuurlijk sprake geweest van illegale cabotage”, vervolgt Rozenbrand. “We schrijven daarom nu de boete van 4.200 euro uit.”

“De chauffeur mag de boete cash betalen, maar in de regel betaalt het bedrijf de boete. Pas als het geld betaald is, mag de chauffeur weer weg”, legt Rozenbrand uit. “De chauffeur moet nu tevens afkoppelen. Hij mag deze container niet meer verder vervoeren, want dit is een binnenlandse rit. Een ander bedrijf moet de container hier komen oppikken.”

Cabotage-controle - Truckstar was er bij
De Roemeense chauffeur mag de container niet verder vervoeren en mag pas weg nadat de boete van 4.200 euro betaald is. Op de truck ontbreken de zijfenders achter de cabine. 

Boter op het hoofd

Rozenbrand belt met een planner van het transportbedrijf in Roemenië om uitleg te geven en zegt na afloop: “Ik heb nu de dispatcher in Roemenië gesproken; die geeft toe dat hij een fout heeft gemaakt. Maar de praktijk kan heel goed zijn dat deze rit vanuit P&O Ferrymasters hier in Nederland wordt aangestuurd, en dat ze hier boter op hun hoofd hebben.”

Cabotage-controle - Truckstar was er bij
Inspecteur Rozenbrand legt aan de Roemeense chauffeur uit wat de gevolgen zijn van de vastgestelde illegale cabotage.

Cabotage en daarnaast andere zaken

Zoals gezegd was dit de zesde controle van de ILT waarbij de nadruk lag op illegale cabotage. Afdelingshoofd Handhaving Wegvervoer Willem de Zwart vertelt wat er deze dag nog meer gebeurt: “Tijdens de controle wordt tevens gekeken naar de rij- en rusttijden, eventuele manipulatie van de digitale tachograaf en als er gevaarlijke stoffen vervoerd worden, wordt ook hierop gecontroleerd. Tevens lopen enkele specialisten van de RDW langs de auto en trailer om de technische staat van het voertuig te controleren.”

“Wat betreft de cabotage-handhaving wordt niet alleen beboet, maar wordt ook het probleem in kaart gebracht door middel van deze prikacties en door middel van bedrijfscontroles. In januari 2014 kunnen we iets zeggen over de omvang van het probleem en hoe daar verder door ons op ingespeeld zal worden.”

“Daarbij is het belangrijk om te weten dat bij bezuinigingen vanuit het Rijk op de inspectie, de inspectiewerkzaamheden zelf zijn ontzien. Binnen de inspectie zijn processen zodanig ingericht dat er meer tijd is voor inspectietaken en zijn er maatregelen genomen om effectiever in de handhandhaving te zijn”, zegt de Zwart.

Cabotage-controle - Truckstar was er bij
Willem de Zwart: In deze controle wordt bij één op de tien trucks illegale cabotage op heterdaad vastgesteld.

Hart onder de riem

De controle op illegale cabotage is belangrijk aangezien dit feitelijk de enige manier is waarop Nederland haar eigen transportsector – in het binnenlands transport – kan beschermen tegen oneerlijke concurrentie door bedrijven die met goedkope Oost-Europese chauffeurs rijden. Dat de ILT serieus werk lijkt te maken van de handhaving, is daarom een hart onder de riem voor de vele hardwerkende Nederlandse chauffeurs en de goede transportondernemers.

Binnenkort lees je in Truckstar een verslag van de controle.

Mackdag 2012 was heerlijk
De print van de digitale tachograaf van de Roemeense chauffeur wordt van boven tot onder geïnspecteerd op onvolkomenheden.

Dossier Cabotage
Ook trucks van Nederlandse transportbedrijven worden gecontroleerd.

 

Doe mee & win een schaalmodel van Mammoet
Baankaart Profile Truckstar Festival 2025
Evenementen agenda
07 december 2024
Mega Trucksfestival 2024
07 december 2024
Scandi Oldskool Diesel Party 2024
07 december 2024
Mega Trucks Festival 2024
12 december 2024
Dag van de vrachtwagenchauffeur 2024
21 december 2024
NAMAC miniatuurautobeurs 2024
11 januari 2025
Broshuis Event 2025
Zie volledige agenda