Ewako Wapeningscentrale uit Kootwijkerbroek heeft het complete wagenpark vervangen
door drie nieuwe Volvo-trucks: twee Volvo FM 8×2-bakwagens en één Volvo FM 4×2-trekker.
De trucks zijn geleverd door Volvo Trucks-dealer Harbers Trucks. Voor extra inzicht en
wagenparkbeheer maakt Ewako gebruik van Volvo Connect, een digitaal platform dat
realtime inzage geeft in planning, locatie, prestaties, onderhoud en meer. “Volvo Connect
maakt het beheer van ons wagenpark een stuk makkelijker.”
Ewako Wapeningscentrale produceert constructies voor betonnen funderingen, kelderbouw,
vloeren, woningen en andere bouwprojecten. Met computergestuurde machines wordt de wapening
op maat geknipt, gebogen en prefab gelast. De constructies worden dagelijks door heel Nederland
naar bouwplaatsen vervoerd.
Lees ook: Volvo FMX 460 10×4 voor W. Philips Marum
Overal welkom met nieuwe Volvo’s
Het transport doet Ewako Wapeningscentrale met een volledig nieuwe Volvo-vloot. In eerste
instantie onderzocht Ewako de mogelijkheid om elektrisch te gaan rijden, zegt Jan van Essen,
eigenaar van Ewako Wapeningscentrale. “We hebben ons serieus verdiept in een elektrische truck
en Volvo is daar het verst in. We hebben gerekend en gekeken of het voor ons zou kunnen maar voor
ons type werk zitten daar nu nog te veel haken en ogen aan. Daarom kozen we uiteindelijk toch voor
een dieseltruck.”
Om de komende jaren toch ongehinderd de (binnen)stad in te mogen, besloot Ewako vervolgens
om het volledige wagenpark te vervangen. De twee nieuwe Volvo FM 500 8×2-bakwagens en Volvo
FM 500 4×2-trekker mogen tot 2030 probleemloos elke milieuzone en zero-emissiezone in. “Een
van de trucks die we hebben vervangen, had nu al niet meer de stad in gemogen. Met deze trucks
mogen we tot 2030 overal komen. Dat geeft rust in de planning. Ik hoef niet na te denken of een
truck een stad wel in mag.”

Volledig op maat opgebouwd
De Volvo FM 500 8×2-bakwagens zijn voorzien van een 23 tonmeter Hiab-autolaadkraan met een
baklengte van 7,30 meter. De Volvo FM 4×2-trekker wordt ingezet met een oplegger voor lange
materialen en grotere volumes.
Van Essen: “De Volvo FM-bakwagens zijn helemaal opgebouwd naar onze wensen en ook de Volvo
FM-trekker heeft specifieke aansluitingen voor onze oplegger. Door de specifieke opbouw is het
heel lastig om in geval van pech een vervangend voertuig te regelen. Betrouwbaarheid is dus heel
belangrijk en daarom hebben we een Volvo Blue-onderhoudscontract afgesloten. De trucks gaan
één keer per jaar naar binnen voor de APK en het onderhoud. Dat plannen we als wij bouwvak
hebben. Daarna moeten ze er weer een jaar tegenaan kunnen.”


‘Je ziet meer met cameraspiegels’
Voor Van Essen is eenheid in het wagenpark belangrijk. “Alle drie trucks hebben dezelfde cabine,
dezelfde opties en de nodige extra verlichting. Ze zijn ook allemaal voorzien van een
dodehoekcamera en het Camera Monitor System in plaats van traditionele spiegels. Sommige
chauffeurs moesten even wennen en zagen het eerst niet zitten, maar inmiddels zijn ze helemaal om
en willen ze niet anders. Met dit systeem heb je meer en beter zicht.”
Meer inzicht met Volvo Connect
Ewako Wapeningscentrale maakt gebruik van Volvo Connect: een digitaal platform dat allerlei
waardevolle data inzichtelijk maakt. “Volvo Connect maakt het een stuk makkelijker om ons
wagenpark te beheren, je kunt er heel veel mee. Via Volvo Connect kan ik op afstand de tachograaf
uitlezen en precies zien waar onze trucks rijden. Als een klant belt en vraagt hoe laat wij er zijn, kan
ik dat tot vrijwel op de minuut aangeven. We kunnen de klant ook laten meekijken door via Volvo
Connect een link te sturen, een soort track & trace. De klant kan precies zien waar we zijn en hoe
laat we komen lossen.”
Volvo Connect biedt meer bruikbare informatie. “Aan het eind van de maand zie ik de rijscores van
de chauffeurs, zoals brandstofverbruik en rijgedrag. Ook handig: het systeem houdt precies bij hoe
vaak we in milieuzones en zero-emissiezones komen en met welke truck. Dat helpt ons straks
richting 2030, als er geen dieseltrucks meer in zero-emissiezones mogen komen, om een keuze te
kunnen maken welke aandrijflijn dan het beste bij ons past. Ook de serviceplanning en
onderhoudsgeschiedenis zijn in Volvo Connect te vinden, dus ook die gegevens staan allemaal
overzichtelijk bij elkaar.”





Foto’s: Harbers Trucks en Ewako Wapeningscentrale
