Vervoerders die elkaar normaal nauwelijks opzoeken staan nu schouder aan schouder. De chaos op de ECT Delta en Euromax is zo groot dat een brede groep bedrijven zich verenigt en een duidelijke waarschuwing naar Hutchison Ports ECT stuurt.
In hun gezamenlijke mail laten ze weten dat chauffeurs de laatste weken emotioneel en fysiek zijn geknakt door urenlange wachttijden. Veel bedrijven geven aan dat ze onder deze omstandigheden geen toekomst meer zien in het containertransport. De congestie loopt op en carriers zijn volgens hen te krap ingezet.
De transporteurs geven aan dat de situatie voor veel bedrijven inmiddels onhoudbaar is. Als de congestie op deze manier doorgaat, vrezen ze dat het containervervoer binnen enkele jaren nauwelijks nog Nederlandse chauffeurs kent.
Kritiek op management
De groep benadrukt dat het personeel op de terminals niet wordt aangesproken. Zij doen volgens vervoerders alles wat ze kunnen. De kritiek gaat vooral naar het management van Hutchison Ports ECT. Volgens de verzenders ontbreekt zichtbare aansturing, komt er geen opschaling en worden oorzaken te vaak bij anderen gelegd.
Dat juist nu zoveel vervoerders samen optrekken is een signaal dat in de haven nauwelijks voorkomt. De mail kreeg brede steun uit de sector en er zijn volgens de ondertekenaars meer bedrijven aangesloten dan men ooit had verwacht. De saamhorigheid is ontstaan uit nood, omdat veel bedrijven financieel en operationeel in het nauw zitten.
Ultimatum
Hutchison Ports ECT krijgt tot 24 december de tijd om met concrete verbeteringen te komen. De vervoerders noemen dit een laatste kans om zonder acties verder te praten. Als er geen duidelijk plan komt, volgen in januari stappen die de bereikbaarheid van de terminals raken.
De vervoerders hopen dat Hutchison Ports ECT het signaal van deze uitzonderlijk verenigde groep serieus neemt en snel met maatregelen komt die de dagelijkse praktijk op de terminals verbeteren. De brief is ondertekend door een groot aantal bekende transporteurs uit het zeecontainertransport.
