DAF heeft op de vakbeurs Solutrans in Lyon de titel International Truck of the Year 2026 gepakt met de XD en XF Electric. Het is de derde keer in vijf jaar dat het merk de prijs wint.
De award gaat elk jaar naar de truck die in de afgelopen twaalf maanden volgens de jury het meeste heeft bijgedragen aan efficiënter wegvervoer. De jury prees vooral de soepele elektrische aandrijflijn, de efficiëntie van de centraal geplaatste elektromotor met een traditionele achteras en de ruime keuze in batterij- en asconfiguraties. Met pakketten van 210 tot 525 kWh haal je meer dan 500 kilometer op één lading en wie zijn laadsessies slim plant, komt boven de 1.000 kilometer per dag. Ook het zicht rondom en het lage cabineontwerp vielen in de smaak.
De strijd gaat steeds vaker tussen merken die hun nieuwste elektrische platform naar voren schuiven, waardoor een moderne diesel nog maar weinig kans maakt om in dit speelveld mee te dingen.
Tegelijk zie je dat fabrikanten grote stappen zetten. Elektrische trucks worden krachtiger, praktischer en simpelweg beter. De winst voor DAF laat zien dat de techniek snel vooruitgaat en dat elektrisch rijden voor steeds meer toepassingen binnen bereik komt. DAF-topman Harald Seidel noemt de prijs een moment van trots en ziet het als bevestiging van de koers richting zero-emissietransport.



