Deze zomer introduceerde Ford Trucks de F-Max Gen2, met een duidelijke focus op lager brandstofverbruik. De grootste update was de in eigen huis ontwikkelde EcoTorq Gen2 12,7-liter motor (510 pk, 2.600 Nm). Daarnaast verlaagden verschillende aanpassingen de luchtweerstand: de Active Grille Shutter, camera’s in plaats van spiegels, betere afdichtingen tussen de naden en windgeleiders. Samen zouden deze verbeteringen het brandstofverbruik met 11,3% verlagen. De vandaag aangekondigde vernieuwingen richten zich vooral op het comfort van de chauffeur.
Digitaal instrumentenpaneel
Aan de buitenkant zie je een nieuwe grille, die naadloos aansluit op de carrosserie, het vernieuwde Ford-logo en LED-achterlichten. Het meeste nieuws zit echter in de cabine. Op het stuur prijkt eveneens het nieuwe logo, maar opvallender is het digitale 12-inch instrumentenpaneel dat daarachter schuilt. Het centrale multimediascherm groeide naar 12,4-inch, en beide schermen laten zich personaliseren met thema’s en informatiestromen.

Spraakassistent in 13 talen
De parkeerrem is nu elektronisch, waardoor de bediening fraaier in het dashboard is geïntegreerd. De F-Max biedt nu ook keyless start, een draadloze smartphone-lader en een spraakassistent in 13 talen. Tijdens de rust kan de chauffeur via een 7-inch touchscreen naast het bed diverse functies aansturen en zijn apparaten opladen via USB-C. Om met een veiliger gevoel in bed te liggen heeft de F-Max extra nachtsloten gekregen.



We zijn benieuwd hoe de brandstof besparende vernieuwingen van de zomer en de vandaag aangekondigde updates in de praktijk werken. Zodra wij de nieuwe F-Max hebben getest kun je dat in Truckstar lezen.






