DAF breidt haar leveringsprogramma uit met een reeks speciale chassis voor autotransport. Deze kenmerken zich door een lage chassishoogte en zijn leverbaar als XD, XF, XG en XG+. De beschikbaarheid van versies met een verlaagd of afgeschuind dak maken het mogelijk ook auto’s boven de cabine te laden.
DAF heeft de bakwagenchassis voor autotransport maximaal verlaagd om optimaal gebruik te maken van de toegestane hoogte van 4 meter. Als basis worden bestaande low-deck-versies gebruikt. Door de wielophanging met 4 centimeter te verlagen en gebruik te maken van 22,5 inch wielen met laagprofielbanden, ontstaat een chassishoogte van slechts 83 centimeter.
Lees ook: DAF Trucks introduceert XB met opbouwen af-fabriek
Verlaagd of afgeschuind dak
Er is allereerst keuze uit autotransporters waarbij de voertuigen achter de cabine geladen worden en waarvoor alle cabinevarianten van de Nieuwe Generatie DAF trucks beschikbaar zijn: XD, XF, XG en XG+. Van de XD-cabine zijn daarnaast uitvoeringen met verlaagd (18 cm) en eventueel ook afgeschuind dak leverbaar, zodat ook daarboven nog voertuigen geladen kunnen worden. Doordat de XD cabine standaard al laag op het chassis staat, blijft er voldoende ruimte over voor een werk-, rust- en slaapplek met een volwaardig bed.
De chassis voor autotransport zijn leverbaar in diverse wielbasisvarianten. Naast 4×2-uitvoeringen omvat het programma ook 6×2-versies voor wanneer extra laadvermogen gewenst is. In die gevallen wordt een lichte, 4,5 tons voorloopas gemonteerd met 17,5 inch wielen.
Maximale efficiency
Ook de nieuwe autotransportchassis bevatten DAF’s recente innovaties voor maximale efficiency. Daartoe behoren onder andere verdere verbeteringen aan de aandrijflijn met PACCAR MX-11 en MX-13-motoren. Predictive Cruise Control is standaard, eveneens met het doel de hoogste brandstofefficiency en de laagste CO2 emissies te realiseren. Nieuwe DAF-autotransportvoertuigen profiteren van grote voorruit, lage ruitlijnen en geavanceerde camerasystemen voor optimale veiligheid, vooral in stedelijke gebieden.
“Met de introductie van deze nieuwe serie chassis leveren we ook voor het transport van onder andere auto’s, vrachtwagens en tractoren een oplossing op maat”, aldus Bart Bosmans, lid van de DAF Board of Management en verantwoordelijk voor Marketing & Sales. “De nieuwe chassis kunnen rechtstreeks bij de DAF-dealer besteld worden, inclusief de specifieke aanpassingen die daaraan doorgevoerd worden. Ook dat verstaan we onder DAF Transport Efficiency.”

