15 juli 2025 | 19:02

14 eActros 600-trucks voor bevoorrading Mercedes-Benz

Daimler Truck blijft zich sterk inzetten voor een klimaatvriendelijke transportsector. Door de elektrificatie van langeafstandsroutes voor de bevoorrading van Mercedes-Benz vrachtwagenfabrieken in Duitsland, zet het bedrijf samen met diverse logistieke partners een belangrijke stap in de verduurzaming van de eigen logistieke keten. Dit gebeurt met de inzet van de volledig elektrische eActros 600.

In het kader van het project “Electrify Inbound Logistics”, dat als doel heeft om de aanvoerroutes naar de fabrieken in Wörth am Rhein, Gaggenau, Kassel en Mannheim in de komende jaren volledig te elektrificeren, zetten vanaf nu 14 logistieke dienstverleners de Mercedes-Benz eActros 600 in voor de levering van onderdelen uit Duitsland en andere Europese landen. Het resultaat: langeafstandsvervoer zonder lokale CO₂-uitstoot is geen toekomstvisie meer, maar al realiteit in de dagelijkse bevoorrading van Mercedes-Benz Trucks. Maandag ging een symbolische rit van start: een vloot van 14 eActros 600-trucks werd feestelijk uitgezwaaid voor hun eerste rit vanuit Wörth.

Lees ook: MAN eTGX onderweg voor BMW-fabriekstransport

Sterk signaal voor de toekomst

Achim Puchert, CEO Mercedes-Benz Trucks: “Met de start van deze rit en de inzet van batterij-elektrische langeafstandstrucks voor onze fabrieksbevoorrading, zetten we een krachtig signaal af voor een emissievrije toekomst van transport. De elektrificatie van onze logistiek met de eActros 600 bewijst hoe technologische innovatie en samenwerking met partners hand in hand gaan en dat CO₂-vrije logistiek vandaag al mogelijk is.”

Jürgen Distl, Hoofd Operations bij Mercedes-Benz Trucks, vult aan: “In de afgelopen twee jaar hebben we al meer dan 20 procent van onze direct georganiseerde regionale transporten geëlektrificeerd, dat komt neer op ruim 100 elektrische truckritten per dag naar onze fabrieken. Nu richten we ons samen met onze partners ook op het Europese netwerk. De eActros 600 is een echte gamechanger voor het nationale en internationale langeafstandstransport.”

Stap naar emissievrije langeafstandsroutes

Tot nu toe werden de eActros 300 en 400 ingezet op regionale trajecten. Alleen al in 2024 legden ze op zo’n 40 routes circa twee miljoen CO₂-vrije kilometers af. De inzet van de eActros 600 op langere afstanden zal dit aandeel verder vergroten. Sinds september 2024 rijdt een testvoertuig al regelmatig tussen de fabrieken in Kassel en Wörth.

De routes die worden gereden variëren van 150 tot 600 kilometer. Sommige gaan zelfs over de grens richting Italië, Tsjechië en Luxemburg. Wanneer nodig maken de trucks gebruik van publieke laadstations langs de route. Daimler Truck verwacht met deze inzet jaarlijks tot 2,5 miljoen CO₂-vrije kilometers te realiseren. Het project “Electrify Inbound Logistics”, gestart in 2023, werd recent bekroond met de VDA Logistiekprijs 2025, een erkenning voor de innovatieve en baanbrekende aanpak.

Deelnemende logistieke partners

De volgende logistieke bedrijven nemen deel aan het project: Alfred Schuon, Duvenbeck, Edgar Rothermel, Ernst Frankenbach, Fercam S.p.a., Gruber Logistics, HAAF Spedition, H. Ristelhueber’s Nachfolger, LKW WALTER, Paul Schockemöhle Logistics, Petko Angelov BG, Raben Group, Seifert Logistics Group, Spedition Bork, en Walter Schmitt.

Opladen op eigen terrein: TruckCharge breidt uit

Een essentieel onderdeel van het concept is de uitbreiding van laadinfrastructuur op de productielocaties van Daimler Truck. Zo kunnen transporteurs hun elektrische trucks opladen tijdens laden en lossen. Op de locatie Wörth zijn inmiddels vijftien laadpunten actief, waarvan zes snelladers van 400 kW. In de fabrieken Gaggenau, Kassel, Mannheim en bijbehorende opslaglocaties zijn nog eens elf laadpunten beschikbaar, waarvan zeven snelladers. In 2025 komen daar nog acht snellaadstations bij, verspreid over alle Duitse locaties.

De laadinfrastructuur maakt deel uit van TruckCharge: een dienst van Daimler Truck voor advies, infrastructuur en exploitatie van laadoplossingen voor e-trucks in heel Europa. Deze service richt zich op wagenparkbeheerders en industriële klanten. Het biedt ook mogelijkheden voor semi-publiek laden: bedrijven kunnen hun laadpunten buiten piekuren openstellen voor derden.

Over de eActros 600

De serieproductie van de eActros 600 startte eind 2024 in Wörth. Sinds december wordt hij geleverd aan klanten. Tijdens testritten en de “eActros 600 European Testing Tour 2024” (15.000 km door 22 landen) en de “European Testing Tour Winter 2025” (6.500 km door Noord-Europa) heeft het model zijn capaciteiten onder reële omstandigheden bewezen, telkens met 40 ton totaalgewicht.

De eActros 600 werd bekroond tot “International Truck of the Year 2025”. Onder andere vanwege zijn innovatieve aandrijfconcept en het gebruik van LFP-accutechnologie. De drie accupakketten van elk 207 kWh leveren samen een capaciteit van 621 kWh. Goed voor een realistische actieradius van 500 kilometer zonder bijladen. Bij gunstige omstandigheden zelfs meer dan 1.000 kilometer per dag, dankzij snelladen tijdens wettelijk verplichte rustpauzes. Met een totaalgewicht van maximaal 44 ton en een laadvermogen van circa 22 ton in de EU is de truck geschikt voor een breed scala aan toepassingen.

Truckstar jubileummodel 2025
Evenementen agenda
06 december 2025
Mega Trucks Festival 2025
20 december 2025
Ljochttocht verlichte voertuigen 2025
15 maart 2026
DAF verzamelbeurs 2026
29 mei 2026
Kalkar on Wheels 2026
12 juni 2026
Achterhoek Truck Festijn 2026
12 juni 2026
Truckshow Borkel & Schaft 2026
Zie volledige agenda