Volvo Trucks introduceert een nieuwe generatie I-Roll-technologie. Deze is uitgebreid met een stop/start-functionaliteit voor de motor, een primeur in de zware vrachtwagenindustrie. De nieuwe functie vermindert brandstofverbruik en CO₂-uitstoot en is Volvo’s nieuwste stap om klimaatimpact en operationele kosten te verlagen.
Volvo Trucks won recent de Green Truck Award 2025 met de Volvo FH Aero. Dit toont aan dat de nieuwste technologieën echt effect hebben op de brandstofefficiëntie. De in 2024 geïntroduceerde Aero-cabine en de daaropvolgende aerodynamische verbeteringen besparen aanzienlijk brandstof en verminderen CO₂-uitstoot.
Lees ook: Volvo Trucks voert automatische snelheidsbeperking in
De nieuwste toevoeging aan Volvo’s streven naar brandstofbesparing is intern ontwikkeld en gebaseerd op de bestaande I-See- en I-Roll-technologieën. De nieuwe stop/start-functionaliteit werkt dankzij continue monitoring van wegdata en weghellingen. Wanneer de route een neerwaartse helling toont, schakelt de motor tijdelijk uit, waardoor geen brandstof wordt verbruikt en er geen CO₂ vrijkomt.
“Onze engineers zijn er opnieuw in geslaagd, ze hebben een nieuwe motortechnologie ontwikkeld die het vrachtvervoer nog efficiënter maakt”, zegt Jan Hjelmgren, Head of Product Management bij Volvo Trucks. Hij vervolgt: “Als onderdeel van onze decarbonisatiestrategie blijven we innoveren om onze verbrandingsmotoren verder te verbeteren en onze impact op het milieu te verkleinen.”
De nieuwe stop/start-functionaliteit treedt in werking bij snelheden boven de 60 km/u. Afhankelijk van omstandigheden zoals topografie en omgevingstemperatuur kan de vernieuwde I-Roll met stop/start de brandstof- en CO₂-uitstoot met nog eens tot één procent verlagen, bovenop de al behaalde besparingen. Gezamenlijk zorgen de innovaties van Volvo voor aanzienlijke efficiëntiewinsten, lagere emissies in het transport en gereduceerde operationele kosten voor transportbedrijven.
De nieuwe functie is vanaf september 2025 te bestellen op de Volvo FH en FH Aero met 13-liter dieselmotor. De decarbonisatiestrategie van Volvo Trucks omvat zowel verbrandingsmotoren op hernieuwbare brandstoffen als batterij-elektrische en waterstof-elektrische vrachtwagens.


