Tijdens de Electric Reality Show in Beesd zette Volvo Trucks niet eigen demo’s neer, maar klantvoertuigen die al dagelijks rijden, waaronder de nieuwe Volvo FM Low Entry. Daarmee wilde het merk laten zien dat elektrisch transport niet beperkt blijft tot distributie in de stad, maar inmiddels breed inzetbaar is in uiteenlopende sectoren.
Op het terrein viel vooral de variatie op. Zo bracht Betonmortelcentrale Keukelaar een FM Electric-trekker mee met een volledig elektrische betonmixer. Met zes accupakketten en bijna 370 kWh bruikbare energie is dit een truck die bewijst dat ook zwaar en specialistisch werk elektrisch kan. Uit de bouwlogistiek kwam De Bruyn met een FH Electric 8×4 kraan/kipper. Met een GVW van 37 ton en een kraanopbouw van HMF is dit voertuig qua inzet vergelijkbaar met zijn dieselbroertjes.
FM Low Entry
De afvalsector was eveneens goed vertegenwoordigd. HVC toonde zowel een FM Electric-achterlader als de nieuwe FM Low Entry Electric. Deze cabines met lage instap zijn speciaal ontwikkeld voor stedelijke afvalinzameling, waar chauffeurs vaak in- en uitstappen en goed zicht rondom cruciaal is. Ook PreZero liet een FM Electric-achterlader zien en Sidcon een FE Electric voor containerreiniging. Stuk voor stuk trucks die dagelijks worden ingezet in de steden en gemeenten.






Ook distributie en specials
In de distributie waren diverse voorbeelden te zien. VHC Ruud van der Star had een FL Electric met geïsoleerde koel/vries-laadbak bij zich, en Hoogvliet kwam met een FM Electric voor het afzetsysteem. Daarmee werd duidelijk dat ook geconditioneerd vervoer inmiddels elektrisch kan, mét behoud van de nodige capaciteit.
Een ander opvallend voorbeeld was Van Hooft, die een FH Electric-trekker toonde in combinatie met een oplegger met elektrische kraan. Ook Heijmans liet zien dat je elektrisch prima een specialistische opbouw kunt gebruiken: hun FE Electric was voorzien van een Burtec-installatie.
Kans én kanttekeningen
Met deze dwarsdoorsnede van de praktijk liet Volvo zien dat elektrisch rijden niet blijft steken bij pilots of lichte distributietrucks. Er zijn inmiddels elektrische betonmixers, kippers, koel/vrieswagens, afvalsector-trucks en zelfs voertuigen met zware kranen. Ze rijden dagelijks bij klanten en hebben bewezen dat de techniek werkt.
Dat betekent niet dat alles al vlekkeloos gaat. De marktgroei vlakt af, laadinfrastructuur blijft een uitdaging en de kosten zijn in 2024 nog hoger dan bij diesel. Volvo benadrukt echter dat vanaf 2026/2027 het kantelpunt wordt bereikt, wanneer elektrisch qua kosten concurrerend wordt. De Electric Reality Show maakte in elk geval duidelijk: elektrisch transport is er al – in verrassend veel soorten en maten.








