Daar op dat legendarische circuit in de Duitse Eiffel komt ééns per jaar vrachtwagenminnend Duitsland samen. De ADAC Truck Grand-Prix trok dit jaar zo’n 134.000 bezoekers, die daar getuige waren van de GoodYear FIA European Truck Racing Championship, de Dutch Truck Racing, de ADAC GT Masters en de Knorr Bremse Go & Stop. Wij stapten in de auto om eens van de sfeer te proeven.
Tot in de late uurtjes
Aan vertier geen gebrek tijdens het raceweekend. Al op de maandag voor het raceweekend opent het eerste campingterrein, terwijl het programma pas op de vrijdag losbarst met de vrije trainingen. Op het festivalterrein is elke avond tot de kleine uurtjes entertainment, en zoals wel vaker op evenementen vind je op de camping de meest bijzondere klassiekers, showtrucks en speciale voertuigen.
Lees verder onder de foto’s.

















Plaatwerkerij
Door al het geweld dat op de racetrucks wordt losgelaten, is na een minuut of twintig al het materiaal flink uitgeput, waardoor de races maar kort duren. De reservoirs met koelwater voor de remmen zijn leeg, de turbo’s roodgloeiend en de banden tegen de smelttemperatuur. Ondanks het gewicht van de vrachtwagens die deelnemen in de verschillende klassen wordt er flink geduwd en getrekt. Gedurende het weekend sneuvelt er flink wat polyester; in het ETC wordt op zondag de race zelfs stilgelegd omdat een groot deel van het deelnemersveld op elkaar klapt. De startgrid doet spontaan dienst als plaatwerkerij waar met hamer, tape en slijptol snel spoedreparaties worden uitgevoerd.
Vol programma
Ondanks de korte raceduur van de vrachtwagenraceklasses hoeven bezoekers zich niet te vervelen. De organisatie heeft gezorgd voor een goed gevuld programma, want behalve het Europese- en het Nederlandse kampioenschap vullen de dikke V8’s en platte zescilinders die deelnemen aan de ADAC GT Masters een groot deel van het programma. Daarnaast zijn er driftshows en motorstuntshows die ervoor zorgen dat je je geen moment hoeft te vervelen. Misschien wel het allerleukste is dat je als bezoeker gewoon door het paddock kunt banjeren, en kunt zien hoe de teams hun auto’s klaarmaken voor de volgende race. Ook hebben verschillende vrachtwagenfabrikanten flink uitgepakt met stands en hun nieuwste modellen.

















