Schotpoort Connect uit Eerbeek heeft zijn eerste volledig elektrische Scania in gebruik genomen: een Scania R400E 4×2 BEV trekker met R-cabine. Het is de eerste van in totaal drie voertuigen die het familiebedrijf bestelde. De truck wordt ingezet voor Nederlandse Spoorwegen (NS) en is onderdeel van een bredere elektrificatiestrategie.
Schotpoort Connect is een logistieke dienstverlener die zich richt op maatwerkoplossingen. “Wij lossen logistieke vraagstukken op die niet binnen standaardkaders passen,” zegt Marc Seesing, directeur van Schotpoort Connect. “Of het nu gaat om spoedleveringen, just-in-time belevering voor de bouw of speciale opdrachten voor de overheid: wij zorgen dat het gebeurt.” Het bedrijf beschikt over een veelzijdig wagenpark van zo’n honderd voertuigen – waarvan veertig trucks – en is actief in Benelux, met een sterke focus op Nederland.
Achtste elektrische truck, eerste Scania
De Scania R400E 4×2 BEV trekker is niet de eerste elektrische truck van Schotpoort Connect, maar wel de eerste van dit merk. “We hebben al meerdere merken in onze elektrische vloot. Met Scania hadden we tot nu toe geen ervaring, maar inmiddels zijn we uitermate tevreden,” vertelt Seesing. “De truck heeft inmiddels zo’n 5.000 kilometer gereden en doet het boven verwachting goed. Bovendien is ook de chauffeur heel blij met dit voertuig.”
Het voertuig is uitgerust met een groot accupakket, speciaal geselecteerd voor het zware werk dat Schotpoort Connect uitvoert, waaronder het vervoer van draai- en wielstellen voor de NS. “We rijden vaak flink aan het gewicht. Actieradius is dan cruciaal, en dat zit bij deze Scania goed. Alles wat is beloofd, wordt ook daadwerkelijk waargemaakt.”
Eigen laadplein en slim stroombeheer
Een belangrijk fundament onder deze transitie is het eigen laadplein in Eerbeek, dat Schotpoort Connect samen met een collega-bedrijf heeft gerealiseerd. Dankzij de eerder geïnstalleerde 3.000 zonnepanelen beschikt het laadplein over voldoende capaciteit en uitbreidingsmogelijkheden. “We hebben het laadplein op de groei ontworpen. Uiteindelijk kunnen we opschalen naar 18 trucklaadplaatsen,” zegt Seesing.
Daarnaast zijn ook onderweg laadmogelijkheden steeds vaker beschikbaar. “Onze chauffeurs leren omgaan met de beperkingen én de mogelijkheden van elektrisch rijden. Het vereist een andere mindset, maar met het juiste materiaal én de juiste training werkt het uitstekend.”
Training en comfort maken het verschil
De eerste elektrische Scania werd afgeleverd met een uitgebreide chauffeursinstructie, iets wat Seesing expliciet waardeert. “De chauffeur was aanvankelijk terughoudend, maar na een proefrit was hij direct om. Niet alleen door de rijeigenschappen, maar ook vanwege het comfort in de cabine. Hij vroeg zelfs of de stoel uit de demotruck in zijn oude truck mocht worden gezet,” lacht Seesing.
De truck legde recent een rit van 460 kilometer af met een totaalgewicht van 40 ton en arriveerde met nog 12% acculading. “Dat geeft vertrouwen. En het zegt ook iets over hoe snel een chauffeur gewend raakt aan een elektrische truck en zich comfortabel voelt om zulke afstanden te rijden op één lading.”



