Scania zet stevig in op batterij-elektrisch transport, maar kijkt ondertussen ook verder. Via het Pilot Partner-programma test de fabrikant samen met een selecte groep klanten verschillende duurzame aandrijflijnen in de praktijk. Dat gebeurt onder echte omstandigheden, om te zien wat werkt en wat nog verbetering nodig heeft.
Tijdens de beurs Transport.CH in Bern liet Scania zien hoe dat er in de praktijk uitziet. In samenwerking met het Noorse ASKO Norge AS, een logistiek bedrijf dat al jaren inzet op duurzaamheid, worden waterstoftrucks met brandstofcellen getest in de dagelijkse operatie. Het doel: meer inzicht krijgen in technische prestaties, de inzetbaarheid en het commerciële potentieel.
Lees ook: Tatra Trucks ontwikkelt autonome waterstoftruck
Hoewel de waterstoftrucks nog niet te bestellen zijn, maken ze wel deel uit van het Pilot Partner-programma. Dat programma bestaat uit bedrijven die vroegtijdig nieuwe technieken inzetten om ervaring op te doen. Volgens Tony Sandberg, verantwoordelijk voor Scania Pilot Partner, levert testen in de echte praktijk veel waardevolle kennis op.
Tot 1.000 kilometer bereik
De proeftruck die Scania samen met ASKO inzet, combineert Scania’s elektrische aandrijflijn met een waterstofsysteem. Volgens de eerste resultaten is een bereik tot ongeveer 1.000 kilometer per tankbeurt mogelijk. De enige uitstoot is waterdamp. De samenwerking met ASKO moet duidelijk maken wat waterstof in de dagelijkse logistieke operatie kan betekenen. Jørn Arvid Endresen, CEO van ASKO Midt, ziet de pilot als een manier om oplossingen te testen en tegelijk invloed te hebben op de ontwikkeling ervan.
Wat Scania test
Het Pilot Partner-initiatief bestaat sinds 2021 en richt zich op het testen van uiteenlopende aandrijflijnen:
- Batterij-elektrisch (de strategische hoofdrichting van Scania)
- Elektrische trucks met range-extender;
- Alternatieven zoals waterstof-brandstofceltechniek.
Door deze technologieën bij klanten te laten draaien, wil Scania leren hoe ze zich houden in uiteenlopende werkomstandigheden. De verzamelde kennis moet helpen om toekomstige producten verder te verfijnen én klanten te ondersteunen in hun eigen overstap naar minder CO₂-uitstoot in het transport.

