Renault Trucks breidt het elektrische truckgamma uit met drie nieuwe modellen. De D14 richt zich op stadsdistributie en de T 585 en T 780 op het zwaardere langeafstandswerk. De Fransen spelen daarmee in op transporteurs die meer actieradius en meer keuze zoeken binnen het emissievrije segment.
De D14 is een 14-tonner met een smalle bouw, een wielbasis van 3,8 meter en een draaicirkel onder de 7,3 meter. De truck heeft vier LFP-accu’s van 176 kWh, goed voor een bereik tot 220 kilometer. De volledige luchtvering voor en achter helpt bij laden en lossen in krappe straten. Het laadvermogen komt uit op 6,7 ton. Laden kan met 43 kW AC of 150 kW DC. De D14 wordt gebouwd in Blainville-sur-Orne.
Grotere accupakketten
Voor het internationale werk komen de E-Tech T 585 en T 780. Beide trekkers gebruiken een nieuwe elektrisch aangedreven achteras met geïntegreerde motoren. Daardoor is er ruimte voor grotere accupakketten. De T 585 heeft 585 kWh en haalt tot 460 kilometer. De T 780 krijgt 780 kWh mee en komt tot 600 kilometer. Via MCS laden kan tot 720 kW, waarmee je in een stop van 45 minuten ongeveer 350 kilometer bijlaadt. Laden via CCS tot 350 kW blijft mogelijk.
Lees ook: Duitsland houdt elektrische trucks tot juli 2031 vrij van Maut
De 6×2-versies hebben standaard luchtvering en een gestuurde, hefbare sleepas. Dat zorgt voor meer wendbaarheid en minder bandenslijtage. De T 585 kan, afhankelijk van de regels per land, tot 28 ton meenemen. Renault Trucks bouwt de nieuwe trekkers in Bourg-en-Bresse.
De bestaande E-Tech T 540 is tegelijkertijd doorontwikkeld en haalt nu tot 450 kilometer.




