Onlangs is het laatste gedeelte van de vierde batch overgedragen in het kader van de vervanging van de witte vloot. De overdracht vond plaats van het Materieellogistiek Commando (MatlogCo) naar de gebruiker, 210 Regionale Vervoerscompagnie (210 RVrvcie). Deze eenheid maakt deel uit van het Bevoorradings & Transport Commando (B&TCo), het interne transportbedrijf van Defensie. Ditmaal ging het alleen om getrokken voertuigen, geleverd door Broshuis.
Als laatste deellevering van het project levert Broshuis tien semidiepladers en een dieplader. Bij de overdracht zijn zeven semi-diepladers en een dieplader overgedragen. De laatste 3 semi-diepladers volgen in de komende weken.
De negen stuks OLR 280kN semi-dieplader vervangen enkele oude OLR 280 Broshuis die in gebruik zijn bij B&TCo/210RVrvcie. Daarmee is het de opvolger van de alom bekend OLR 280 Broshuis ‘lage laadvloer’ én van een aantal opleggers die specifiek voor het vervoer van containers zijn bedoeld. Deze nieuwe OLR 280kN semi-dieplader is daarmee een multifunctioneel stuk transportgereedschap, geschikt voor het vervoeren van voertuigen én containers. Daarom is de oplegger voorzien van afneembare opritten die meegenomen worden in een kist onder de achterzijde van de oplegger. Ook zijn de opleggers voorzien van twistlocks en een bok om zeecontainers te kunnen vervoeren.
Diepladers
De OLR 200kN dieplader vervangt een dieplader die in Den Helder in gebruik is voor het vervoeren van FRISC-motorboten in hun houder en voor ander ongeregeld vervoer. De (later te leveren) OLR 300kN semi-dieplader met oprijbanen vervangt een ingehuurde oplegger die vanuit de vliegbasis Eindhoven gebruikt wordt voor het vervoeren van voertuigen.
Overdracht en instructie
De opleggers zijn in ontvangst genomen door majoor Joshua Maerschalck, de commandant van de vervoerscompagnie. Na de overdracht zijn de chauffeurs van de compagnie door Broshuis geïnstrueerd over het gebruik van de opleggers. Aansluitend hebben zij de opleggers meegenomen naar de standplaatsen van het transportdetachement Noord in Den Helder en Havelte en het transportdetachement Midden in Harskamp. De drie later te leveren opleggers gaan naar het transportdetachement Zuid van 210RVrvcie in Eindhoven.
Dynamisch Aankoop Systeem
De ‘Witte Vloot batch 4’ bevat alleen getrokken voertuigen, dus heeft het MatlogCo de behoefte vervuld door gebruik te maken van het Dynamische Aankoop Systeem (DAS) Getrokken voertuigen. In deze DAS zitten meerdere leveranciers van civiele aanhangwagens en opleggers die tezamen de markt van civiele aanhangwagens en opleggers voor het vervoer van vracht afdekken. Eerder werd in deze batch al materieel van Krone, Pacton, en Elenbaas/Ekeri aangeschaft. Alle systemen vervangen bijna 1 op 1 bestaande systemen die ruim over de ELOT (End Life of Type) waren.



