MKB-Claim is een bodemprocedure gestart tegen DAF en heeft de truckfabrikant gedagvaard voor schade als gevolg van het truckkartel. Door geheime prijsafspraken tussen fabrikanten hebben bedrijven een te hoge prijs betaald voor de aanschaf van hun vrachtwagens en gevolgschade geleden zoals te hoge verzekeringspremies. Voor de ruim 3000 aangesloten bedrijven wordt de schade geschat op 410 miljoen euro.
MKB-Claim kiest ervoor om de in Nederland gevestigde truckfabrikant voor de rechter te dagen. DAF is hoofdelijk aansprakelijk voor alle schade veroorzaakt door het kartel. Deze fabrikant kan de schade die ze voor andere merken moet betalen, op haar beurt weer verhalen op de andere fabrikanten die aan het kartel deelnamen. MKB-Claim voert de procedure in opdracht van de Stichting Aequitas Belangenbehartiging.
16.400 euro per vrachtwagen
Uit onderzoek van het door MKB-Claim ingeschakelde economische bureau blijkt dat er gemiddeld 10,3 procent per vrachtwagen te veel is betaald in de periode van het kartel. De hoogte van de schade is afhankelijk van het jaar van aankoop. Het kan, inclusief wettelijke rente, oplopen tot €30.000 per vrachtwagen. Daarnaast vordert MKB-Claim te veel betaalde verzekeringspremies. Afnemers betaalden tot 5 procent te veel verzekeringspremie, omdat deze premie mede gebaseerd is op de aanschafprijs van de vrachtwagen. Ook deze kosten worden door MKB-Claim op het kartel verhaald.
Betrokkenheid toegegeven
In 2018 stonden partijen al voor de rechter in een poging om onder leiding van de rechter tot een schikking te komen. Dit leidde niet tot schikkingsonderhandelingen. Simon Zuurbier van MKB-Claim: “Jarenlang hebben de grote truckfabrikanten hun klanten het vel over de oren getrokken. Het is teleurstellend dat een gerenommeerd bedrijf als DAF geen verantwoordelijkheid neemt en niet zelf met een voorstel komt om klanten schadeloos te stellen. DAF en de andere fabrikanten hebben de betrokkenheid bij het truckkartel namelijk al toegegeven.”
Gedupeerde bedrijven kunnen zich nog altijd gratis, op basis van no cure no pay, aanmelden via www.mkbclaim.nl. Het maakt daarbij niet uit of vrachtwagens zijn aangekocht of werden geleased. Op de website van MKB-Claim kunnen bedrijven met de schadecalculator de schade berekenen die door het truckkartel is veroorzaakt.
Truckkartel
Europese truckfabrikanten DAF, Mercedes-Benz, Volvo, Scania, Renault, Iveco en MAN maakten tussen 1997 en 2011 stiekem afspraken over de verkoopprijs van vrachtwagens. Daardoor werd de prijs kunstmatig hoog gehouden. In 2011 stapte MAN naar de Europese Commissie en biechtte het bestaan van het truckkartel op. Dat leidde tot een recordboete van 3,8 miljard euro voor de truckfabrikanten. Alleen MAN, de klokkenluider, kwam er zonder boete van af.
