Jan de Rijk Logistics heeft de eerste van in totaal zeven elektrische Scania’s met lage schotelhoogte in gebruik genomen. Daarmee is het internationale logistieke bedrijf de eerste in Nederland die met deze configuratie gaat rijden.
Jan de Rijk Logistics is een van de grootste logistieke spelers van Nederland, met activiteiten in wegtransport, luchtvracht, contractlogistiek en supply chain management. Vanuit het hoofdkantoor in Roosendaal opereert het bedrijf 24 uur per dag, 7 dagen per week. “Onze kracht ligt in service en bereikbaarheid,” vertelt Gerard Vegter, CEO bij Jan de Rijk. “We zijn oplossingsgericht en betrouwbaar, juist als het er echt toe doet.”
Lage elektrische trekkers
De zeven elektrische Scania’s die Jan de Rijk bestelde, zijn uitgerust met een lage schotelhoogte – een primeur in Nederland. De configuratie is bijzonder geschikt voor het transport van volumegoederen in de automotive-sector en de luchtvracht. “We vervoeren veel lichte goederen, met een laag chassis kun je meer volume meenemen, zonder de hoogtebeperkingen van viaducten te overschrijden. Zo blijft de inzetbaarheid optimaal. Veelal zetten we de wagen weg in een LZV-combinatie. Hierdoor kunnen we nog eens 40% extra vracht meenemen,” legt Vegter uit.

De eerste elektrische Scania is inmiddels afgeleverd en wordt ingezet voor Scania Production Zwolle en Scania Logistics Zwolle. “Dat maakt het extra bijzonder: Scania is niet alleen onze leverancier, maar ook onze klant,” zegt Vegter. “Deze truck rijdt dagelijks op de lijn Rijnsburg–Zwolle. Daarmee krijgt ook de Scania-fabriek een primeur op eigen terrein.” De overige zes voertuigen worden later geleverd en verdeeld over verschillende vaste routes binnen Nederland en Duitsland.
Elektrisch rijden in de praktijk
De elektrische trekkers zijn voorzien van het grootste batterijpakket van Scania, goed voor een geïnstalleerde capaciteit van 624 kWh. De vaste chauffeurs hebben een speciale training van Scania gevolgd om de voertuigen optimaal te benutten. “We willen in de praktijk ervaren wat elektrisch rijden betekent: hoe het onze planning beïnvloedt, wat de laadtijden doen, en hoe klanten erop reageren,” aldus Vegter. Jan de Rijk heeft inmiddels een eigen laadpark op het hoofdkantoor in Roosendaal.
Lees ook: Van Kuijk Groep breidt vloot uit met vier Scania R530 V8 trekkers
Met de komst van de elektrische Scania’s zet Jan de Rijk Logistics een grote stap richting de toekomst. “We weten dat de toekomst elektrisch wordt – stap voor stap bouwen we daaraan mee,” besluit Vegter. “En dat we daarbij de eerste zijn met deze lage configuratie, maakt ons alleen maar trotser.”


