2 januari 2018 | 10:29

Duitsland geeft LZV’s meer en meer de ruimte

Duitsland geeft langere vrachtautocombinaties (LZV’s) steeds meer de ruimte. Sinds eind vorige week zijn de mega-combinaties ook in de Duitse deelstaat Noordrijn-Westfalen toegestaan. Ze mogen rijden op alle autosnelwegen en een aantal trajecten op het onderliggende wegennetwerk.

De deelstaten Rheinland-Pfalz en Saarland staan eveneens voor het eerst LZV’s op delen van hun grondgebied toe.

Positivnetz

LZV’s mogen sinds 1 januari 2017 in Duitsland op wegen rijden die hiervoor zijn vrijgegeven, het zogenaamde ‘Positivnetz’. Met de jongste wijziging van de Duitse wetgeving voor LZV’s die op 29 december in werking trad, wordt het Positivnetz verder uitgebreid. Het beslaat nu vrijwel het hele Duitse snelwegennet en veel belangrijke wegen op het onderliggende wegennet. Berlijn is de enige deelstaat waar LZV’s niet mogen rijden.

Geen ontheffing

Voor het rijden met LZV’s in Duitsland is geen speciale ontheffing vereist. Wel moet aan een aantal voorwaarden worden voldaan. Zo is het maximum gewicht beperkt tot 40 ton, respectievelijk 44 ton voor intermodaal vervoer. Ook gelden er specifieke eisen voor de combinatie en de chauffeur. Verder mag er uitsluitend op het Positivnetz worden gereden. Grensoverschrijdend vervoer met LZV’s is formeel nog niet toegestaan.

Lees ook: Soepel Vlaanderen stelt straks alle snelwegen open voor LZV’s.

Terug naar het Truckstar nieuwsoverzicht.

Truckstar jubileummodel 2025
Evenementen agenda
06 december 2025
Mega Trucks Festival 2025
20 december 2025
Ljochttocht verlichte voertuigen 2025
15 maart 2026
DAF verzamelbeurs 2026
29 mei 2026
Kalkar on Wheels 2026
12 juni 2026
Achterhoek Truck Festijn 2026
12 juni 2026
Truckshow Borkel & Schaft 2026
Zie volledige agenda