Defensie werkt aan een ‘Ecosysteem Logistiek’, waarin het nauw samenwerkt met commerciële transporteurs, opslagbedrijven en facilitaire dienstverleners. In dit netwerk spelen zowel het spoor als het wegvervoer een sleutelrol. Defensie wil tientallen logistieke bedrijven benaderen om onder meer munitie, materieel en tanks richting Oost-Europa te kunnen vervoeren in geval van crisis of militaire inzet.
Tegelijkertijd zet Defensie in op een opvallend project: het ombouwen van oude NS-treinstellen tot mobiele ziekenhuizen. In totaal moeten 24 wagons worden aangepast tot rijdende noodhospitaals die snel inzetbaar zijn bij medische evacuaties en noodopvang. Hiermee krijgt het bestaande spoorwegmaterieel een tweede leven binnen de militaire logistiek. Defensie is hiermee in onderhandeling met NS.
Lees ook: Nederlandse Defensie plaatst grote order bij Broshuis
Door de toegenomen geopolitieke spanningen wil Defensie de paraatheid vergroten zonder volledig afhankelijk te zijn van eigen middelen. Civiele capaciteit is daarbij essentieel. Daarom wordt actief samengewerkt met de Nederlandse transportsector, zodat snel opgeschaald kan worden bij grootschalige operaties.
De eerste medische treinen moeten volgens planning in 2026 operationeel zijn. Daarmee kiest Nederland voor een flexibele, schaalbare vorm van militaire mobiliteit. Niet door nieuw materieel aan te schaffen, maar door slim gebruik te maken van bestaande infrastructuur en samenwerkingen met de civiele logistieke sector.
Foto ter illustratie.
