Er is een tekort aan chauffeurs. Bij een grote vraag en een klein aanbod, gaan de prijzen omhoog, zou je denken. Nee, zo werkt het niet in het transport. Dat blijkt uit een artikel in Truckstar nummer 7 dat deze week in de winkel ligt.
Transportondernemers doen er alles aan om chauffeurs te werven, maar het middel van een hoger loon wordt daarbij niet gebruikt. Dat komt omdat de cao bindend is. Het enige wat werkgevers mogen doen is een chauffeur in een hogere schaal plaatsen. Maar dat gebeurt maar mondjesmaat. Werkgevers proberen vooral chauffeurs te lokken door ze fraaie en rijk uitgeruste trucks te bieden en ze te wijzen op de prettige verhoudingen in het bedrijf.
Kom op, ga eens onderhandelen
Door de krapte aan chauffeurs is het volgens CNV-woordvoerder Tjitze van Rijssel wel mogelijk te onderhandelen. ,,Dwing minimaal een goede woon/werkvergoeding af. Zorg dat je je Code 95 gewoon op een doordeweekse dag mag bijspijkeren en niet op je vrije zaterdag.’’
